Home » Blog » Ga voor een persoonlijke aanpak in je marketingstrategie!

Ga voor een persoonlijke aanpak in je marketingstrategie!

Bouwbedrijven doen tegenwoordig meer dan alleen bouwen. Ze gaan klantgericht te werk en zijn hierdoor met de toekomstige bewoners van de door hun gebouwde woning bezig. Zo is er een wooncoach actief die toekomstige bewoners begeleidt in de keuzes die gemaakt moeten worden. Ook kunnen bewoners kiezen voor een volledig ontzorgend afwerkingspakket, zodat klussen niet meer nodig is na oplevering. Er worden zelfs evenementen georganiseerd zodat bewoners hun toekomstige buren op voorhand kunnen ontmoeten.

Tenminste, dat is wat de bouwer van mijn nieuwbouwwoning onderneemt. Is deze klantgerichte instelling de nieuwe standaard of ben ik te voorbarig? In dit artikel licht ik mijn ervaringen toe, hopelijk kun je er als toeleverancier iets van leren!

1. Begeleiding in keuzeproces

Bij de aankoop van een nieuwbouwwoning moet je als consument veel keuzes maken. Ben je tevreden met de huidige afmetingen, of kies je voor een uitbouw? Een schuifpui, of toch openslaande deuren? En dan hebben we het nog niet eens gehad over keuzes op het gebied van elektra. Je hebt namelijk de mogelijkheid om over elk stopcontact na te denken. Aan de ene kant erg prettig, maar dat maakt ook dat je gaat twijfelen over je keuzes. Vooral als je zelf niet erg technisch bent aangelegd. Goede begeleiding in dit proces is daarom essentieel voor bewoners.

2. Upsellen met een afwerkingspakket

Consumenten kiezen tegenwoordig steeds vaker voor gemak, waarschijnlijk door de alom bekende reden ‘ik heb geen tijd’. De bouwer van mijn woning heeft daar iets op bedacht: een afwerkingspakket. Als je de sleutel krijgt van je huis, hoef je dus niet meer te klussen en kun je er direct in. Ook handig is dat je de kosten voor dit pakket kunt meefinancieren in je hypotheek. Een nadeel: je hebt wel een beperkte keuzevrijheid. En geeft het niet nét iets meer voldoening als je zelf hebt gezwoegd voor het gladschuren van je muren?

3. Organiseren van evenementen

Liever een goede buur dan een verre vriend. Ik vond het zelf erg leuk dat er momenten waren waar ik mijn nieuwe buren alvast kon ontmoeten. Dat begon al vroeg in het traject, want we hebben het koopcontract gezamenlijk getekend. Na het tekenen was er de mogelijkheid om vragen te stellen aan de ontwikkelaar en de bouwer en om je buren te ontmoeten. Na nog een aantal informatieavonden, was het tijd voor de eerste paal. Ook dat werd flink uitgepakt, speech van de wethouder, bouwer en de bewoners van het eerste bouwnummer mochten de eerste paal slaan. Voor iedereen was er een eigen bouwhelm met daarop je persoonlijke bouwnummer, handig om te zien wie er bij je in de buurt woont. Behalve een leuk cadeautje, is het ook de bedoeling dat je deze helm draagt tijdens de geplande kijkdagen. Tijdens deze dag zorgde het in ieder geval al voor leuke foto’s op social media, mooie PR dus!

Ga voor een persoonlijke aanpak in je marketingstrategie!

Hoe kun je bovenstaande punten gebruiken als toeleverancier? De tijd van massacommunicatie ligt al even achter ons. Niet voor niets dat mijn collega Boudewijn persoonlijke content in 2016 al noemde als een van de belangrijkste trends. Kies daarom eens iets anders dan een standaard handleiding om de afnemers van je product te begeleiden in het gebruik. Ga voor een persoonlijke instructievideo of verzamel tips van andere gebruikers. Ontzorg je klanten door het aanbieden van een totaalpakket en zorg ervoor dat je klanten benadert met voor hen relevante content. Denk er bijvoorbeeld eens over na om op basis van beschikbare klantdata persoonlijke elementen toe te voegen in je nieuwsbrief. Of ga op zoek naar een leuke én handige gadget om PR-waarde te creëren. Veel succes!