Home » Blog » Growth hacking in de bouwsector: wat kan je ermee?

Growth hacking in de bouwsector: wat kan je ermee?

Het ‘fenomeen’ growth hacking komt in het marketinglandschap steeds vaker voorbij. Er zijn grote succesverhalen bekend van bedrijven die dankzij growth hacking fors groeiden. Dan komt bijna automatisch ook de vraag op: ‘moeten we hier iets mee in de bouwsector’? Je moet natuurlijk niets, maar ik denk dat de methode van het growth hacken zeker veel kan betekenen in de bouw. In dit blog vertel ik je wat dat kan zijn en hoe je ermee kan beginnen.

Vraag voor de grap eens aan vijf willekeurige marketeers wat growth hacking precies inhoudt. Ik durf te wedden dat je vijf verschillende antwoorden krijgt! Zelf kan ik me vinden in een definitie die growth hacking omschrijft als ‘data-gedreven marketing waarbij je met snel experimenteren groei bereikt’. Het experiment staat centraal bij growth hacking. Dat betekent niet dat je een kamer moet inrichten waar collega’s in witte laboratoriumjassen met microscopen of reageerbuisjes werken. Het betekent waarschijnlijk wel dat je je huidige marketing en bedrijfsvoering wat anders moet inrichten dan je voorheen gewend was.

Lange adem

growth hackingHoe gaat dat growth hacking dan precies? Allereerst zal je medewerkers moeten hebben die kennis en vaardigheden hebben om gericht naar groei te kunnen hacken. Denk daarbij aan A/B testen, het snel schrijven van een landingspagina, programmeren, webdesign en uitvoerige data-analyse. In de praktijk zullen dit meestal je marketingmedewerkers zijn, maar ook productspecialisten of salesmedewerkers zitten vaak in ‘growth teams’. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je als bedrijf je medewerkers de ruimte geeft om te experimenteren en niet na één mislukt experiment de handdoek in de ring gooit. Bedrijven als Dropbox of Airbnb boekten enorme successen dankzij growth hacken, maar deden dit pas nadat ze honderden of zelfs duizenden experimenten uitvoerden. Growth hacking is dus vooral ook een lange adem hebben.

Nooit klaar met hacken

Waar je je op richt met growth hacking, zal per bedrijf en per branche verschillend zijn. Misschien wil je het websiteverkeer fors doen toenemen of de conversie van je e-mailmarketing verhogen. Hoe je dat dan bereikt, zal ook verschillen. Via een aangepaste vormgeving? Een frisser geschreven tekst? Gepersonaliseerde mails? Zoekmachineoptimalisatie? Er zijn veel hacks die naar Rome leiden!

Wat je ook wil bereiken, growth hacking zal een continu proces in je organisatie worden als je dit serieus aanpakt. Doordat veel technologie snel verandert, moet je growth team ook op de hoogte blijven van de laatste tools en skills. Het zal dan ook niet zo zijn dat je op een gegeven moment ‘klaar’ bent met growth hacking, omdat er altijd nieuwe technieken of tools zijn die kunnen bijdragen aan nieuwe groei.

Growth hacking in de bouwsector

Wat kan growth hacking de bouwsector brengen? Veel, denk ik. Niet alleen omdat de branche in beweging moet komen door de grote vraag naar woningen en de urgentie van de energietransitie. Vooral ook omdat veel bedrijven nog niet op deze manier werken. Er is op dit blog al vaker geschreven dat de bouwsector niet de meest marketinggerichte sector is. Wie daarom echt serieus aan de slag gaat met experimenten, data goed kan analyseren en hierop snel gerichte acties kan maken, is volgens mij spekkoper.

Groei van je bedrijf is namelijk essentieel in de huidige tijd. Stilstand is achteruitgang en des te meer in het huidige marktklimaat. Veel bedrijven maken producten die in kwaliteit weinig voor elkaar onderdoen. Waar kun je dan nog groeien? Ik denk dat het ligt in het vermogen van je organisatie om zich te onderscheiden. Niet alleen qua producten of service, maar dus zeker ook op marketinggebied. Door te zoeken naar die ene slimme hack die je veel groei gaat opleveren. De markt is klaar voor growth hacking, ben jij dat ook?