Home Handvatten voor je businessplan

Handvatten voor je businessplan

Goede en betrouwbare marktinformatie is essentieel om je businessplan te onderbouwen. Om je hierbij te ondersteunen hebben wij het BouwKennis Jaarrapport ontwikkeld. In dit rapport is de belangrijkste markt- en marketinginformatie van de bouw-, vastgoed-, en installatiesector gebundeld. Je bent hiermee op de hoogte van de huidige trends en ontwikkelingen en die van de komende jaren.

Je businessplan is een kader om je ideeën te evalueren en te testen. Wat voegen innovaties toe aan mijn productportfolio, hoe brengt het mij dichter bij mijn visie en waar moet het aan voldoen? Het businessplan stelt je in staat een strategische selectie te maken tussen verschillende ideeën en zo gerichter te werk te gaan. Hierdoor forceert het je om beslissingen te maken, zorgt voor interne duidelijkheid, focus en een consistente (marketing)boodschap.

Een goed businessplan geeft je houvast aan je doelen voor de middellange termijn en biedt je zo een canvas voor je kortetermijnplannen en agile acties. Maar hoe maak je in deze snelle tijd een goed businessplan? Daar vertellen we meer over in onderstaande Whiteboard Friday.

Het BouwKennis Jaarrapport is dé onderlegger van je businessplan. Het rapport biedt onder andere de volgende informatie:

  1. De productie- en prognosecijfers voor de woning- en de utiliteitsbouw voor de komende twee jaren.
  2. Externe analyse van de bouw volgens de DESTEP-methode.
  3. Marktsegmenten en opdrachtgevers: uit welke segmenten behalen de uitvoerende bouwers de afgelopen tien jaar hun omzet?
  4. Inzicht in de DMU rondom inkoop en toepassing van bouwmaterialen: welke partijen zijn bepalend voor de inkoop en toepassing van bouwmaterialen?
  5. Strategische positionering: een analyse aan de hand van de theorieën van Ansoff, Treacy en Wiersema en Porter.
  6. Oriëntatieproces: Welke informatiebronnen gebruiken uitvoerende partijen in de bouwkolom? Bij welke aankoopkanalen kopen zij in?
  7. Themadeel: Ieder jaar worden er andere thema’s uitgelicht in dit hoofdstuk.

Meer weten?

Vraag dan geheel vrijblijvend een online rapportpresentatie aan via het formulier hiernaast. Kunnen we je op een andere manier helpen bij het maken of scherpstellen van je businessplan? Neem dan contact met ons op via onderstaande gegevens. We helpen je graag!