De kracht van een nieuw businessmodel: in gesprek met Kingspan, winnaar van de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2017

Sharing is caring!

De inschrijving voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2018 is weer geopend. Vorig jaar werd deze prijs gewonnen door Kingspan Geïsoleerde Panelen. We spraken hierover met Sjoerd Seffinga, Business Unit Manager Energy, die als verantwoordelijke voor de afdeling Energy van Kingspan nauw betrokken was bij het in de markt zetten van het winnende concept. Dit jaar zal hij als gastjurylid de inzendingen van bedrijven beoordelen.

Sjoerd vertelt over het winnen van de Jaarprijs 2017, het marketingconcept ‘Future Proof’ en wat de winst voor Kingspan heeft betekend.

Wat bracht jullie ertoe om je in te schrijven als deelnemer aan de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2017?

“BouwKennis is een bekende naam bij ons en we kenden de Marketing Jaarprijs dan ook al. Ik vond het een goede manier om eens te kijken hoe ons concept marketingtechnisch in de markt stond.”

Het concept waarmee jullie deelnamen, heet ‘Future Proof’. Wat houdt dit precies in?

“Future Proof is ontstaan doordat we hebben gekeken naar wat er in de markt gebeurde en waar wij zelf op in konden spelen. Dan komt al heel snel het asbestvraagstuk in Nederland naar voren. Er wordt al veel gesaneerd, maar er ligt nog wel zo’n 90 miljoen vierkante meter asbest. Dat moet er voor 2024 af zijn omdat Nederland dan asbestvrij moet zijn. Vooral in de agrarische sector komen dit soort daken nog veel voor. Het verwijderen daarvan voelt voor veel mensen die ermee te maken hebben als een verplicht nummer, dus we hebben gekeken of we geen positief concept konden bedenken waarmee we het wat gemakkelijker konden maken om van je asbestdak af te komen.

Met Future Proof kunnen we mensen met een asbestdak compleet ontzorgen. We zorgen dat het dak vervangen en gesaneerd wordt en er een geïsoleerd dak voor terug komt, in combinatie met zonnepanelen. Dit bieden we aan als lease-oplossing, omdat je met de energiebesparing die je behaalt met de zonnepanelen een groot deel van het dak kan terugbetalen. Op deze manier betalen de zonnepanelen op je dak grotendeels de vervanging van je asbestdak.”

Wat was volgens de jury de kracht van jullie concept?

“Dat zat hem vooral in de toegevoegde waarde van het concept, de nieuwe markt die we er mee betraden en het nieuwe businessmodel. Dat model richt zich er heel erg op om je product ook op een andere manier aan de man te brengen dan dit puur en alleen te verkopen. Dat we er ook een financieringsmodel aan gehangen hebben en keken hoe je een businessmodel overbrengt naar je klant, was ook een belangrijke reden waarom we wonnen. Dit sloot ook aan bij de presentaties tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst, dus wat dat betreft paste het perfect dat wij daarna de prijs wonnen met dit jurycommentaar.”

Hebben jullie qua communicatie heel erg de aandacht gevestigd op jullie deelname?

“We hebben natuurlijk wel de filmpjes gedeeld en er op social media over gepost, dat droeg allemaal heel positief bij aan de beleving van Future Proof. Een enorme campagne hebben we er niet aan gewijd. Normaal gesproken zitten wij heel erg in de bouwwereld en hebben we contact met aannemers, architecten en ontwikkelaars. Dit concept is meer gericht op eindklanten die een asbestdak hebben. Dat is een hele andere doelgroep dan die past bij BouwKennis. Je vaste klantenkring ziet het wel en daar kun je uiteindelijk wel weer hele mooie dingen uit halen.”

Wat heeft het winnen van de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2017 teweeg gebracht?

kingspan“Het helpt in ieder geval bij het serieus genomen worden door partijen waar je graag mee wil samenwerken. Zoals financiers of partijen die een onderdeel willen zijn van het concept, bijvoorbeeld aannemers. Daarnaast hebben we de nodige aandacht gehad in een aantal bladen, waar we ook nog wat interessante leads uit verkregen hebben.

Vanuit Kingspan zelf helpt het heel erg om aan te geven dat je met andere businessmodellen bezig bent en niet alleen maar isolatieplaten verkoopt, bijvoorbeeld. Daarnaast kijken we ook of het concept niet op een andere manier is te gebruiken. We leasen nu een dak, kun je dat bijvoorbeeld ook niet doen met architectonische gevels? Of zoals we nu al doen: het realiseren van een plat dak systeem gecombineerd met zonnepanelen waardoor je als Kingspan gecombineerde garanties kunt geven. Op die manier kijk je ook weer heel anders naar je bedrijf en de producten die je aanbiedt.”

Hebben jullie vooraf nog inspiratie opgedaan bij andere of eerdere deelnemers aan de Marketing Jaarprijs?

“Ik heb wel naar de andere filmpjes gekeken, maar dat was pas toen we al bij de laatste drie zaten. Ik kom zelf uit de energiesector en kende ook niet alle voorbeelden uit de bouwwereld, we hebben het wat dat betreft vooral op eigen kracht ingevuld.”

Wat zou je deelnemers aan de editie van dit jaar nog willen meegeven om vooral wel of niet te doen?

“Ik vind het heel erg goed als je duidelijk je meerwaarde laat zien. Iedereen is er wel van overtuigd dat elk bedrijf geld moet verdienen en dat is ook helemaal niet erg, maar als je dat op een manier kan doen waarbij je goed kan uitleggen wat de waarde is die je toevoegt met een product of concept, kan iedereen daar ook achter staan. Eigenlijk zou ik op zoek willen gaan naar een concept waarbij je in drie zinnen helder kan vertellen wat een product nu eigenlijk oplevert.

Wat iemand vooral niet moet doen? Ik ben nogal allergisch voor heel wollig en groots taalgebruik. Ik vind het leuker om in een pitch van vijf minuten iets te horen dan in een uur waarin ik het daarna nog niet weet. Vertel dus iets concreet en zo helder mogelijk!

Verder ben ik nog wel benieuwd waar de innovatiekracht in de bouw door gestuurd wordt. Het gaat nu weer beter, is nu de tijd om te innoveren aangebroken, of komen innovaties juist voor in tijden als het slechter gaat en er dan een grote noodzaak is om dingen anders te doen? Daar ben ik nog wel benieuwd naar, hoe dit in de markt gaat en hoe dat zit bij de aanmeldingen voor 2018.”

De inschrijving voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2018 is geopend en de eerste aanmeldingen druppelen binnen. Heeft jouw bedrijf een interessante innovatie en weet je die marketingtechnisch op een bijzondere wijze in de markt te zetten? Meld je dan zeker aan! Dit kan tot 20 april 2018. Inschrijven kan direct via onze website.

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner