Merken om van te houden. Oftewel: Lovebrands

Sharing is caring!

Even een definitie zodat we het allemaal over hetzelfde hebben gedurende het lezen en schrijven van dit blog: Een ‘lovebrand’ is een merk dat bij mensen een positief gevoel of een positieve emotie oproept. Bij lovebrands ben je als consument zo enthousiast over het product dat je er graag content over deelt. Het zijn inspirerende merken waar mensen echt van houden (bron: Frankwatching).

We hebben er denk ik allemaal wel een paar; merken waar je van houdt. Dan wel merken waar je je verbonden mee voelt. In de tijd dat ik nog marketeer was, heb ik wel eens een voorstelrondje meegemaakt waarin je jezelf moest voorstellen aan de hand van drie merken. Na enige aarzeling vond ik dit een ontzettend leuke en bovenal typerende manier om kennis met elkaar te maken. Want welke merken noem je dan: diegene waarvan je houdt! Love brands pur sang.

Wat levert het zijn van een lovebrand op?

Wanneer consumenten van je houden heb je als merkverantwoordelijke het hoogst haalbare bereikt volgens mij. En zoals je in de definitie kan lezen, gaan consumenten content delen als ze van je houden. Het enige dat jij hoeft te doen is een platform bieden waar ze hun content kunnen delen. Dus open een Instagram account, bedenk een goede hashtag en je fanstrategie is een feit. Maar even terug naar de wereld van de bouw waarin we het graag duidelijk houden: wat levert het zijn van een lovebrand op?

Nou wel het volgende:

1. Hoge mate van merktrouw
2. Positieve mond-tot-mond
3. Sterke reputatie

Met alle gevolgen van dien: succes op lange termijn!

Love

Maar hoe zorg je ervoor dat consumenten van je gaan houden? En vooral ook hoe ze van je blijven houden? En kan dat wel in de rationele wereld van de bouw? Eerst maar eens doornemen hoe het ‘houden van’ in zijn werk gaat:

Heel simpel eigenlijk: net als in het gewone leven. Er moet een klik zijn, een overeenkomst. En les 1 is dan net als in het echte leven:

a. Wees jezelf! Wat zijn je drijfveren? Wat vind je belangrijk als merk? Waarom doe je wat je doet? Als je dan een klik hebt, heb je een match.
b. En even eerlijk, val jij op mensen die alleen maar vertellen hoe fantastisch ze zijn? Of wat ze zo goed kunnen? Nee toch? Focus in je marketing dan ook meer op je verhaal in plaats van op je product. Investeer in een corporate story, dit biedt zowel medewerkers als klanten houvast in de wijze waarop ze geloven in de organisatie Een goede corporate story biedt herkenning en laat zich gemakkelijk navertellen. Hier schreef mijn collega Boudewijn Goedhart eerder al een heel interessant blog over. Bouw een community rondom je merk; op die manier kun je een ‘relatie’ aangaan met je klant door te laten zien wie je bent in al je facetten. En zeker niet onbelangrijk; dat je fans zich aan jou kunnen laten zien. En dat je samen je overeenkomsten kunt delen.

Tip: Google dan ook eens op het lovebrand model voor als je er echt mee aan de slag wilt gaan.

Verras!

Een ding die naar mijn mening ontbreekt in alle tips en trucs rondom love brands: VERRAS! Door je klant positief te verrassen val je op en maak je contact. Fase a en b bereikt! Mooi voorbeeld: sinds kort ben ik verliefd op de boodschappenbezorgdienst met elektrische wagentjes (ik maak geen reclame, dat is duidelijk). Ik ontving een mail voordat mijn boodschappen die avond werden gebracht. Mijn bestelde melk die ik geleverd ga krijgen heeft niet de houdbaarheidsdatum die ik gewend ben. Ze leveren hem wel omdat ze me niet met een lege koelkast willen opzadelen maar ik hoef de melk niet te betalen. De melk die door Thijs die avond gebracht wordt (dat laten ze weten, wie de boodschappen komt brengen) is nog zeker 5 dagen houdbaar. Dat noem ik pas verrassen. Op slag verliefd! Ik heb het al menig maal gedeeld dit bericht. Fase c: check!

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner