Home Persberichten

Persberichten

Gratis toegang tot de BouwKennis Jaarbijeenkomst

Rotterdam – 22 augustus 2016. Op donderdagmiddag 22 september is theater DE KOM in Nieuwegein het toneel voor de BouwKennis Jaarbijeenkomst 2016. Dit kennisevenement staat volledig in het teken van het thema Megatrends in de bouw, waarbij de sprekers een verdieping maken naar disruptie, trends en verandering. Zoals gewoonlijk worden de meest recente productie- en prognosecijfers onthuld én zijn er volop mogelijkheden om te netwerken. Omdat BouwKennis 12,5 jaar bestaat is de toegang geheel gratis!

Zzp’ers bouw: toenemende invloed particulier op keuze materiaal

Rotterdam – 12 augustus 2016. Particulieren houden met name invloed op het toe te passen materiaal wanneer zij een zzp’er inschakelen. Dit geldt vooral wanneer een klusbedrijf of een timmerbedrijf wordt ingeschakeld. De specialistische zzp’er houdt de touwtjes vaker zelf in handen. Toch verwachten juist met name deze specialisten een toenemende invloed van de particulier op het gebied van materiaalgebruik. Dit blijkt uit het rapport ‘ZZP-markt in beeld’ van BouwKennis.

Particulier nog steeds belangrijkste opdrachtgever voor zzp’er in de bouw

Rotterdam – 4 augustus 2016. De particulier wordt het vaakst genoemd als partij waar zzp’ers in de bouw zaken mee doen. Ook komt meer dan de helft van de omzet van zzp’ers in 2016 bij de particuliere opdrachtgever vandaan. Andere opdrachtgevers spelen echter ook een grote rol. De aannemer is bijvoorbeeld een belangrijke opdrachtgever voor met name de stukadoor en de E-installateur zonder personeel. Dit blijkt uit het rapport ‘ZZP-markt in beeld’ van BouwKennis.

E-installateur meest tevreden met Gira, adviseur met ETAP

Rotterdam – 19 juli 2016. E-installateurs zijn in 2016 het meest tevreden met Gira als fabrikant van domoticasystemen. Adviseurs die actief zijn in de elektrosector geven voor het tweede jaar op rij het hoogste tevredenheidcijfer aan ETAP als fabrikant van lichtsystemen. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Klanttevredenheid Installatie, het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek van BouwKennis.


W-installateur meest tevreden met Nefit en Intergas Verwarming

Rotterdam – 14 juli 2016. Nefit heeft als fabrikant van boilers en warmtepompen de hoogste klanttevredenheid onder W-installateurs. Zij worden op de voet gevolgd door een nieuwkomer in de lijst: Intergas Verwarming (cv-ketels). Onder adviseurs in de werktuigbouwkundige sector scoort TROX (luchtbehandeling) het hoogste tevredenheidscijfer. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Klanttevredenheid Installatie, het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek van BouwKennis.


ROCKWOOL en VELUX bekendste merken in de ruwbouwsector

Rotterdam – 19 mei 2016. In de ruwbouwsector is ROCKWOOL het bekendste merk onder architecten. Deze isolatieproducent heeft de grootste spontane en totale naambekendheid onder voorschrijvers. ROCKWOOL scoort tevens onder aannemers B&U goed en noteert ook hier de hoogste totale naambekendheid. Onder aannemers B&U heeft leverancier van daglichttoepassingen VELUX de hoogste spontane naambekendheid. Dit blijkt uit onderzoek voor de BouwKennis Marketing Score Card Naambekendheid & Imago Ruwbouw 2016.


VvE-beheerkantoren: bijna helft plannen woningverbetering sneuvelt

Rotterdam – 17 december 2015. Slechts 23% van de meerjarenonderhoudsplannen (MJOP) van VvE’s bevat naast onderhoud ook verbeterplannen. Hierdoor is woningverbetering bij VvE’s iets dat nog altijd ad hoc plaatsvindt. Van deze verbeterplannen vindt 45% geen doorgang. Dit blijkt uit ‘VvE-markt in Beeld’ van BouwKennis, waarin aan de hand van een enquête onder professionele VvE-beheerkantoren de VvE- praktijk in kaart wordt gebracht.


Onderzoek: instructievideo populair bij klussende consument

Rotterdam – 12 december 2015. De instructievideo is anno 2015 een niet te onderschatten middel bij het bereiken van de klussende woonconsument. Consumenten die zich voorafgaand aan een klus informeerden over de uitvoering hiervan, gebruikten hiervoor bovengemiddeld vaak video’s. Instructievideo’s worden hierbij ook vaak als meest relevante bron bestempeld. Google wordt het vaakst genoemd als informatiebron, maar de zoekmachine scoort minder goed waar het relevantie betreft. Dit blijkt uit het WoonKennis Jaarrapport 2015/2016.


Helft consumenten vindt duurzame klusproducten belangrijk maar wil niet meer betalen

Rotterdam – 8 december 2015. Iets meer dan de helft van de woonconsumenten vindt duurzaamheid belangrijk bij de aanschaf van doe-het-zelf producten maar geeft daarbij ook aan dat het niet mag leiden tot extra kosten. Dit blijkt uit het WoonKennis Jaarrapport 2015/2016 waarin de invloed van duurzaamheid op het keuzegedrag van de klussende consument is onderzocht. Uit het rapport blijkt tevens dat 55% van de consumenten een actieve bijdrage wil leveren aan een gezondere leefomgeving. Het percentage dat goed op de hoogte is van duurzame mogelijkheden bij het verbeteren van de woning komt veel lager uit.


Klussende consument ziet vergelijkingssite als meest betrouwbare informatiebron

Rotterdam – 4 december 2015. Consumenten hebben steeds meer informatie tot hun beschikking, waardoor ze een groot deel van hun aankoopreis zelfstandig kunnen doorlopen. Uit het WoonKennis Jaarrapport 2015/2016 blijkt dat vergelijkingssites een zeer belangrijke plaats innemen in dit speelveld. Maar liefst 27% van de woonconsumenten vindt ‘beoordelingen op vergelijkingssites’ de meest betrouwbare informatiebron. Het advies van naasten, maar ook dat van de professional blijft hier bij achter.


Woningverbetering door corporaties: schilderwerk en cv-ketels aan kop

Rotterdam – 23 november 2015. Schilderwerk is de klus die de komende twee jaar het meest uitgevoerd zal worden door corporaties. Het vervangen van de cv-ketel staat bij een minder groot aandeel woningen op de planning maar bekleedt toch de nummer-2 positie. Keukens, tegels en sanitair maken de top-5 klussen door corporaties compleet. Dit blijkt uit Corporatiesector in Beeld van BouwKennis waarin onder andere de renovatieplannen van corporaties in kaart worden gebracht.


Installatiesector: onderhoudscontract blijft prestatiecontract ver voor

Rotterdam – 19 november 2015. Gemiddeld 69% van de installateurs maakt momenteel gebruik van onderhoudscontracten. Onderhoudscontracten zijn hiermee een stuk populairder dan het prestatiecontract dat door één op de vijf installateurs wordt toegepast. Dit blijk uit de Marketing Score Card Trends & Ontwikkelingen Installatie van BouwKennis. Dit rapport richt zich onder andere op de benodigde omslag onder installateurs en de daaruit voortvloeiende verdienmodellen.


Installateur wenst ondersteuning bij offerte duurzaam project

Rotterdam – 29 oktober 2015. Maar liefst vier op de vijf installateurs verwacht ondersteuning van een leverancier bij het maken van een offerte voor een duurzaam project. Dit percentage is onder W-installateurs net iets hoger dan onder E-installateurs. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Trends & Ontwikkelingen Installatie van BouwKennis. Het rapport laat zien dat er grote kansen liggen voor leveranciers in de ontzorging rondom duurzame oplossingen.


Vooroverleg en vaste partners effectiefst bij reducering faalkosten

Rotterdam – 15 oktober 2015. Vooroverleg met alle betrokken partijen wordt door de bouwkolom gezien als meest effectieve manier om faalkosten te reduceren. Ook het werken met vaste partners wordt vaak genoemd als geschikte methode voor de vermindering van faalkosten. Op enige afstand volgen het aanbesteden op kwaliteit, werken met gestandaardiseerde oplossingen en het werken met prefab-elementen. Dit blijkt uit het BouwKennis Jaarrapport 2015/2016.


Gebruikers prefab: aandeel prefab-projecten groeit naar 61%

Rotterdam – 10 oktober 2015. Van de partijen in de bouwketen heeft gemiddeld 69% wel eens met prefab toepassingen gewerkt. Partijen die momenteel met prefab werken geven aan dat dit in 48% van de projecten het geval is. Zij verwachten dat dit aandeel in 2020 opgelopen is naar 61%, een stijging van 13%-punt. Dit blijkt uit het BouwKennis Jaarrapport 2015/2016.


Investeringen BIM in 4,2 jaar terugverdiend

Rotterdam – 29 september 2015. Partijen die gebruik maken van BIM geven aan dat de hierbij horende investeringen zich in 4,2 jaar terug hebben verdiend. De BIM gebruikende bedrijven investeren met name in software en de opleiding en begeleiding van gebruikers. Partijen die wel bekend zijn met BIM maar het nog niet zelf toepassen schatten de terugverdientijd van investeringen op 5,2 jaar. Zij lijken ook de investeringen die nodig zijn voor de opleiding en begeleiding van gebruikers te overschatten. Dit blijkt uit het onderzoek ‘BIM – Trends en Ontwikkelingen’ van BouwKennis.


Corporaties: verduurzamen woningen belangrijkste reden voor renovaties

Rotterdam – 28 augustus 2015. Duurzaamheid is momenteel een belangrijk speerpunt voor corporaties. Meer dan de helft noemt dit dan ook als de belangrijkste reden om te renoveren. Daarnaast blijkt bijna de helft van de corporaties momenteel actief bezig te zijn met het aanpassen van (delen) van het woningbezit naar passief of energieneutraal niveau. Dit blijkt uit Corporatiesector in beeld van BouwKennis.


E-installateur meest tevreden met Hager, adviseur met ETAP

Rotterdam – 21 augustus 2015. E-installateurs zijn in 2015 het meest tevreden met Hager als fabrikant van schakel- en verdeelinrichtingen. Adviseurs die actief zijn in de elektrosector geven het hoogste tevredenheidcijfer aan ETAP als fabrikant van lichtsystemen. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Klanttevredenheid Installatie, het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek van BouwKennis.


Marketingbudget bouwtoelevering: meer focus op marketingcommunicatie

Rotterdam – 20 augustus 2015. Gemiddeld 28% van de toeleveranciers in de bouw heeft in 2015 een hoger marketingbudget dan in 2014. Dit jaar gaat het grootste aandeel van het beschikbare budget naar marketingcommunicatie (41%). De aantrekkende economie lijkt er vooral onder fabrikanten voor te zorgen dat het aandeel voor marketingcommunicatie toeneemt. Het aandeel dat wordt besteed aan verkooppersoneel neemt bij toeleveranciers juist sterk af. Dit blijkt uit het zojuist verschenen BouwKennis Jaarrapport.


Onderzoek BIM: gebruik neemt komende jaren toe, kennis is struikelblok

Rotterdam – 4 augustus 2015. Er is binnen de bouwketen steeds meer aandacht voor het gebruik van BIM. Van de groep die nu nog niet met BIM werkt, denkt gemiddeld zo’n 30% dit in 2015 of volgend jaar wel te gaan doen. De benodigde kennis voor BIM is een belangrijk struikelblok voor de opmars van BIM. Dit wordt namelijk het vaakst als beperking of pijnpunt van BIM genoemd. Dit blijkt uit het onderzoek ‘BIM – Trends en Ontwikkelingen’, onderdeel van ‘BIM & Ketensamenwerking in Kaart’ van BouwKennis.


W-installateur meest tevreden met Vaillant en Nefit

Rotterdam – 27 juli 2015. Fabrikant van cv-ketels Vaillant heeft de hoogste klanttevredenheid onder W-installateurs. Zij worden op de voet gevolgd door een andere fabrikant van cv-ketels: Nefit. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Klanttevredenheid Installatie, het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek van BouwKennis.


Social media in de bouw: oriënteren en netwerken

Rotterdam – 10 juni 2015. Bijna de helft van de aannemers B&U noemt social media inmiddels als bron voor zakelijke oriëntatie. Onder E-installateurs zijn social media bijna net zo populair. Klusbedrijven, W-installateurs en architecten blijven iets achter. Vooral laatstgenoemde marktpartij gebruikt social media om te netwerken. Dit blijkt uit de BouwKennis Communicatie Monitor 2015.


Verschuivingen in selectiecriteria aannemers GWW

Rotterdam – 29 mei 2015. Prijs is nog altijd een belangrijk selectiecriterium voor gemeenten en aannemers GWW waar het de keuze voor fabrikanten van afwateringsproducten betreft. Er zijn echter wel verschuivingen te zien in het belang van de verschillende criteria. Voor aannemers GWW is de relatie met leveranciers een belangrijker criterium geworden. Voor deze marktpartij lijkt ook een goede back-office steeds belangrijker te worden. Dit blijkt uit de Gemeentewerken Scan van BouwKennis.


Persbericht: onderzoek brengt oriëntatiegedrag bouwketen in kaart

Rotterdam – 29 mei 2015. Middels de Communicatie Monitor brengt BouwKennis een keer in de twee jaar het oriëntatiegedrag van de bouwketen in kaart. De begin mei verschenen editie onderstreept het nog altijd toenemende belang van een brede online presence voor toeleveranciers in de bouwketen. Dit persbericht licht een tipje van de sluier op en maakt tegelijkertijd duidelijk dat traditionele kanalen nog lang niet mogen worden uitgevlakt binnen onze sector.


Aantal gereedgemelde woningen weer boven 50.000 in 2017

Rotterdam – 8 april 2015. In 2015 worden naar verwachting 40.000 nieuwe woningen opgeleverd. Dit aantal stijgt naar 47.000 in 2016 en 53.000 in 2017. De verwachte stijgende trend in de woningnieuwbouw komt onder andere tot stand door een toename van de orderportefeuilles bij bouwbedrijven en een groeiend aantal aangevraagde bouwvergunningen. Het herstel wordt gedragen door commerciële bouwers. De woningbouw in opdracht van corporaties stabiliseert op een laag niveau. Dit blijkt uit de nieuwste ramingen van BouwKennis.


Eenderde aannemers verwacht meer bij fabrikant in te gaan kopen

Rotterdam – 25 maart 2015. Aannemers in de bouw kopen hun materialen momenteel voornamelijk in bij de algemene bouwmaterialenhandel. Directe inkoop bij de fabrikant is het kanaal waarvan het vaakst wordt verwacht dat er over drie jaar meer dan nu wordt ingekocht. Van de aannemers denkt 32% hier in de toekomst meer in te kopen. De gespecialiseerde bouwmaterialenhandel volgt op enige afstand (28%) als kanaal waarvan men verwacht in de toekomst meer in te kopen. Dit blijkt uit het rapport ‘Rol van de Handel’ van BouwKennis.


Brandwerendheid en binnenklimaat in top-3 klusplannen ziekenhuizen

Rotterdam – 3 maart 2015. Van de Nederlandse ziekenhuizen denkt eenderde dat het budget voor renovatie de komende twee jaar gaat stijgen. Voor het onderhoudsbudget geldt dat iets meer dan 40% een stijging verwacht. De top-3 geplande klussen vanuit het  budget zijn: schilderwerk, brandwerende maatregelen en verbeteringen aan het binnenklimaat. Ook het plaatsen van armaturen, automatische deuren en brandmelders en noodverlichting bevinden zich in  top van geplande klussen door ziekenhuizen. Dit blijkt uit ‘Zorgmarkt in Beeld’ van BouwKennis.


 Fabrikanten bouwsector: komend jaar sterke stijging webshops

Rotterdam – 26 februari 2015. Momenteel heeft iets meer dan een kwart van de fabrikanten in de bouw- en installatiesector een webshop of een online module. De verwachting is dat dit percentage de komende jaren sterk toe zal nemen. Vooral onder fabrikanten in de bouwsector wordt het komende jaar al een stijging verwacht. Van de fabrikanten in de bouwsector die nu nog geen webshop of online module hebben, verwacht namelijk een kwart dat dit binnen een jaar wel het geval zal zijn. Dit blijkt uit het rapport ‘Rol van de Handel’ van BouwKennis.


Online aankopen: aannemers zetten achtervolging in

Rotterdam –  29 januari 2015. Installateurs verwachten over drie jaar een meerderheid van de materiaalinkopen via een webshop of online module te bestellen. Voor aannemers ligt dit verwachte percentage veel lager. Onder deze partij neemt het percentage online aankopen de komende jaren naar verwachting echter wel sterk toe. Aannemers bestellen nu minder dan 10% van hun materialen via een online module of webshop. De verwachting is dat dit oploopt naar een kwart. Dit blijkt uit het rapport ‘Rol van de Handel’ van BouwKennis.


Kennisleveranciers bundelen krachten op BouwBeurs 2015

Rotterdam –  20 januari 2015. Tijdens de komende BouwBeurs van 9 tot en met 13 februari bundelen zes vooraanstaande kennisleveranciers in de bouw hun expertise in één gezamenlijk podium: De Kennisfabrique. Op deze interactieve stand kan de BouwBeurs-bezoeker een scala aan presentaties bijwonen over de belangrijkste trends en ontwikkelingen van nu én de komende jaren. Het doel hiervan is vakmensen te inspireren, te informeren en ze handvatten te geven waarmee ze het maximale halen uit de kansen die de sector biedt.


Itho Daalderop meest bekende merk onder W-installateurs

Rotterdam – 16 januari 2015. Itho Daalderop is als fabrikant van boilers het bekendste merk onder werktuigbouwkundige installateurs. Dit blijkt uit de tweejaarlijkse BouwKennis Marketing Score Card Naambekendheid & Imago voor de installatiebranche. In de top-5 van bekendste merken onder W-installateurs staan verder twee fabrikanten van cv-ketels, met Nefit op 2 en Remeha als hekkensluiter op 5. Op 3 staat Radson als fabrikant van radiatoren en op 4 staat Danfoss met meet- en regeltechniek.


Onderzoek: innovatieve concepten en efficiency belangrijke motieven voor ketensamenwerking 

Rotterdam – 10 oktober 2014. Ketensamenwerking biedt de bouwsector veel potentiële voordelen. De motieven om een ketensamenwerkingsverband aan te gaan binnen de sector, verschillen echter per marktpartij. Onder fabrikanten is ketensamenwerking een wijdverbreid fenomeen. Zij doen vooral aan ketensamenwerking om innovatieve concepten te ontwikkelen. Voor de uitvoerende bouw is efficiency een belangrijke redenen om aan ketensamenwerking te doen. Dit blijkt uit het hoofdstuk ‘Ketensamenwerking’ van BouwKennis Jaarrapport 2014/2015.


Zzp’er wenst ondersteuning bouwtoelevering 

Rotterdam – 3 september.

Zzp’ers bestempelen het opstellen van een realistische planning vaak als lastigste onderdeel van een offerte. De planning is tijdens de uitvoering van een project ook vaak een belemmerende factor. Ondersteuning in zowel de offerte- als de uitvoeringsfase blijkt in de praktijk dan ook vaak gewenst. De zzp’er hoopt deze ondersteuning vooral te vinden bij de toelevering. Dit blijkt uit de ZZP & Klus Monitor van BouwKennis.


Betrouwbaarheid belangrijkste selectiecriterium in installatiefase

Rotterdam – 2 september

Betrouwbaarheid is het belangrijkste keuzecriterium bij de selectie van bouwmaterialen. Dit is met name het geval in de installatiefase. Ook regelgeving en duurzaamheid zijn belangrijke elementen voor deze fase. Kostenminimalisatie speelt een kleinere rol. Dit blijkt uit het nieuwe BouwKennis Jaarrapport waarin onder andere de houding van partijen binnen de bouwketen ten aanzien van prijs en kwaliteit van bouwproducten in kaart wordt gebracht.


E-installateur en adviseur meest tevreden met Gira

Rotterdam 22 augustus 2014

E-installateurs zijn in 2014 voor het tweede jaar op rij het meest tevreden met fabrikant van domoticasystemen Gira. Ook adviseurs die actief zijn in de elektrosector geven de hoogste cijfers aan dit bedrijf. Zowel bij elektrotechnische installateurs als adviseurs staan er dit jaar daarnaast enkele nieuwe namen in de top-5. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Klanttevredenheid Installatie, het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek van BouwKennis.


W-installateur meest tevreden met Nefit en Henco

Rotterdam 25 juli 2014

Fabrikant van cv-ketels Nefit heeft voor het tweede jaar op rij de hoogste klanttevredenheid onder W-installateurs. Zij worden op de voet gevolgd door Henco, fabrikant van leidingsystemen. Onder adviseurs in de werktuigbouwkundige sector scoort koeltechniekfabrikant Mitsubishi Electric/Alklima het hoogste tevredenheidscijfer. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Klanttevredenheid Installatie, het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek van BouwKennis.


Onderzoek bouw: aandeel omzet renovatie en onderhoud neemt structureel toe

Rotterdam 10 juli 2014

Hoeveel procent van uw omzet haalt u uit welke sectoren? Deze vraag stelde BouwKennis voor het tiende jaar op rij aan markpartijen binnen de bouwketen. Het aandeel van onderhoud- en renovatiesegment blijkt structureel toe te nemen. Dit geldt onder andere voor architecten.


VELUX, Isover en Rockwool bekendste merken in de ruwbouwsector

Rotterdam  18 juni 2014

Een goede naambekendheid staat aan de basis van elke succesvolle organisatie. Onbekend maakt immers onbemind. In de ruwbouwsector is VELUX het bekendste merk onder hoofdaannemers. Deze leverancier van daglichttoepassingen heeft de grootste spontane en totale naambekendheid. Onder architecten zijn isolatieproducenten Rockwool (spontaan) en Isover (totaal) de bekendste merken. Dit blijkt uit onderzoek voor de BouwKennis Marketing Score Card Naambekendheid & Imago Ruwbouw 2014.


Schilderwerk en renovatie badkamer meest uitgevoerde klussen

Rotterdam  28 mei 2014

Schilderwerk is de meest uitgevoerde klus onder woningbezitters die de afgelopen twee jaar hebben gerenoveerd. Renovatie van de badkamer en de keuken worden ook relatief vaak genoemd als uitgevoerde klus. Dit blijkt uit de Renovatie & Onderhoud Monitor van BouwKennis. In dit rapport wordt de klantreis van woningeigenaren rondom renovatie- en onderhoudklussen in kaart gebracht.


Dieptepunt nieuwbouw op 35.000 woningen in 2014

donderdag 10 april 2014

In 2013 zijn er naar schatting 40.000 nieuwbouwwoningen gereedgekomen. Dat aantal neemt in 2014 naar verwachting verder af tot 35.000 stuks. Pas in 2015 zal er een ommekeer komen op de woningnieuwbouwmarkt. Dan stijgt het aantal gereedmeldingen naar 40.000. In 2016 zet dit herstel door, gedragen door een toename bij projectmatige bouwers. Daartegenover staat echter een daling bij corporaties. In 2016 komen er naar verwachting 45.000 nieuwe woningen gereed. Dit blijkt uit de meest recente woningnieuwbouwprognoses van BouwKennis.


Installateur: ‘BIM pas over vijf jaar gemeengoed in de bouw’

donderdag 30 januari 2014

Het aandeel installateurs dat in Nederland in één of meer projecten met BIM werkt, ligt momenteel op 9%. Als er alleen gekeken wordt naar (middel)grote installatiebedrijven, blijkt eenderde al praktijkervaring met BIM te hebben. Volgens E- en W-installateurs die er bekend mee zijn, is BIM zeker niet te complex voor de bouw. Voordat het breed toegepast zal worden in de bouw- en installatiesector zijn we volgens het merendeel van de ondervraagden echter wel gauw vijf jaar verder. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek onder E- en W-installateurs van BouwKennis voor de Marketing Score Card Trends & Ontwikkelingen Installatie. Meer…


Afbouwers meest tevreden met VELUX, Forbo Eurocol en Strikolith

dinsdag 28 januari 2014

Toeleveranciers van bouwmateriaal zijn voor het voortbestaan van hun organisatie afhankelijk van tevreden klanten. Maar hoe wordt hun dienstverlening momenteel beoordeeld door de afbouwsector? VELUX staat hier voor het vijfde jaar op rij op de eerste plaats. De fabrikant van daglichttoepassingen wordt net als vorig jaar gevolgd door Forbo Eurocol. Ook Strikolith en Schönox staan wederom in de top-5. Brander is hierin een nieuw gezicht. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Klanttevredenheid Afbouw, het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek van BouwKennis. Meer…


Nieuwkomers in top-5 klanttevredenheid ruwbouwfabrikanten

donderdag 16 januari 2014

Toeleveranciers van bouwmateriaal hebben voor de continuïteit van hun organisatie tevreden klanten nodig. Maar hoe beoordelen hun belangrijkste afnemers de dienstverlening van fabrikant en handelaar? Zowel bij architecten als aannemers staat VELUX voor het vierde jaar op rij op plaats één, gevolgd door Boon Edam. Onder beide marktpartijen zijn er dit jaar wel een aantal nieuwe gezichten. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Klanttevredenheid Ruwbouw, het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek van BouwKennis Meer…


Woningnieuwbouw daalt in 2014 naar 35.000 woningen

donderdag 12 december 2013

In 2013 komen er naar verwachting circa 40.000 nieuwbouwwoningen gereed. Dit is een daling van 17% ten opzichte van 2012. De nieuwbouwproductie zakt in 2014 nog verder terug tot circa 35.000 woningen. Het jaar er na noteren de gereedmeldingen een lichte stijging. De vergunningverlening daalt tot een historisch dieptepunt. Herstel van de nieuwbouw moet daarom komen van plannen die door de crisis nog niet zijn uitgevoerd. Dit blijkt uit de nieuwe woningnieuwbouwprognoses van BouwKennis. Meer…


Senior zet € 3.500 opzij voor woningonderhoud en -verbetering

woensdag 4 december 2013

Senioren spelen de komende jaren een belangrijke rol op de woningrenovatiemarkt. Uit onderzoek voor het WoonKennis Jaarrapport Nederland 2013/2014 blijkt dat de helft van de 70-plussers de komende 2 jaar één of meerdere klussen in de woning heeft gepland. Vooral esthetische klussen zoals schilderen of behangen zijn populair. Aan woningverbetering willen senioren bijna € 2.000 uitgeven, aan woningonderhoud is dit ruim € 1.500. Meer…


Toeleveranciers hebben adviesrol installatiemarkt nog niet geclaimd

donderdag 28 november 2013

Installateurs hebben in het aankoop- en oriëntatieproces voor installatiemateriaal zowel te maken met de handel als de fabrikant. Maar hoe ziet de rolverdeling van deze toeleveranciers eruit? Uit grootschalig onderzoek van BouwKennis voor de Marketing Score Card Trends & Ontwikkelingen Installatie blijkt dat handelaren volgens de installateur met name leidend zijn wanneer het op de logistiek aankomt, terwijl fabrikanten bepalend zijn rondom de training en promotie van producten. Over de leidende partij rondom de advisering van een project zijn installateurs echter verdeeld. Meer…


Wat is de rol van de technische dienst bij Nederlandse corporaties?

donderdag 21 november 2013

De technische dienst van woningcorporaties is voor leveranciers die zich richten op de woningmarkt nog altijd een interessante speler. Bij ruim de helft van de Nederlandse corporaties is de technische dienst namelijk verantwoordelijk voor de renovatiebeslissingen. Beslissingen omtrent nieuwbouw worden binnen een woningstichting voornamelijk gemaakt door de directie of het bestuur. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek onder corporaties voor de Corporatie Bouwplannen Scan 2013 van BouwKennis. Meer…