Home » Persberichten » Afbouwers meest tevreden met VELUX, Forbo Eurocol en Strikolith

Afbouwers meest tevreden met VELUX, Forbo Eurocol en Strikolith

Toeleveranciers van bouwmateriaal zijn voor het voortbestaan van hun organisatie afhankelijk van tevreden klanten. Maar hoe wordt hun dienstverlening momenteel beoordeeld door de afbouwsector? VELUX staat hier voor het vijfde jaar op rij op de eerste plaats. De fabrikant van daglichttoepassingen wordt net als vorig jaar gevolgd door Forbo Eurocol. Ook Strikolith en Schönox staan wederom in de top-5. Brander is hierin een nieuw gezicht. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Klanttevredenheid Afbouw, het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek van BouwKennis.

• Veel bekende gezichten in top-5 klanttevredenheid onder afbouwers
  • Raab Karcher hoogst scorende handelaar, gevolgd door PontMeyer en Bouwmaat

Het verbeteren van de klanttevredenheid is voor toeleveranciers een belangrijke doelstelling. De BouwKennis Marketing Score Card Klanttevredenheid Afbouw peilt jaarlijks de mening van montagebedrijven, kleine aannemers, klusbedrijven, stukadoors, tegelzetters en architecten over de klanttevredenheid met fabrikanten en handelaren. Verdeeld in een groot aantal productgroepen worden twaalf aspecten doorgemeten. Daarnaast is ook een algemeen tevredenheidcijfer gevraagd. De top-5 is gebaseerd op de gemiddelde tevredenheid met de fabrikant. Dit wil zeggen dat het gemiddelde is genomen van alle aspecten, inclusief de algemene tevredenheid. Dit gemiddelde is ongewogen waardoor alle aspecten even zwaar meetellen.

VELUX hoogste klanttevredenheid

Als alle productgroepen worden samengevoegd, blijken afbouwers het meest tevreden met VELUX. Deze producent van daglichttoepassingen staat inmiddels al vijf jaar bovenaan in de meting.

Op de tweede en derde plaats staan evenals in 2012 lijmproducent Forbo Eurocol en pleisterfabrikant Strikolith. In de top-3 is derhalve geen verandering ten opzichte van vorig jaar. Schönox (tegellijm) staat evenals in 2012 op de vierde plaats. De top-5 wordt afgesloten door pleisterfabrikant Brander.

Top-5 klanttevredenheid afbouw

Raab Karcher hoogst scorende handelaar

Onder aannemers en klusbedrijven is ook de tevredenheid met hout-, bouw- en plaatmaterialenhandelaren onderzocht. Hieruit blijkt dat aannemers het meest tevreden zijn met Raab Karcher. Op plaats twee en drie volgen PontMeyer en Bouwmaat.

Afbouwers positiever

Het vasthouden en verbeteren van de klanttevredenheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketingdoelstellingen. Onderzoek laat immers zien dat het werven van een nieuwe klant doorgaans veel duurder is dan het vasthouden van een bestaande klant. Zeker in economisch mindere tijden is het daarom belangrijk dat er genoeg aandacht aan een goede klanttevredenheid wordt besteed. Klanten zijn immers minder trouw aan een fabrikant of leverancier en zullen eerder op zoek gaan naar de laagste prijs.

BouwKennis Marketing Score Card: Klanttevredenheid Afbouw

Een effectief marketingbeleid begint bij een goed inzicht in de markt en de eigen klantenkring. Om te achterhalen waar klanten wel of niet tevreden mee zijn en waar bedrijven staan ten opzichte van de concurrentie voert BouwKennis de BouwKennis Marketing Score Card Klanttevredenheid uit.

De Score Card Klanttevredenheid Afbouw brengt in kaart hoe tevreden klanten zijn met een organisatie en zet deze cijfers af tegen de score van directe concurrenten binnen de productgroep. Zo krijgen bedrijven optimaal inzicht in hun sterke en minder sterke punten. En kunnen ze gericht werken aan het verbeteren van de klanttevredenheid zodat het vasthouden van bestaande en het binden van nieuwe klanten succesvoller verloopt. Voor meer informatie over de Marketing Score Card, kunt u contact opnemen met Jacco Ridderhof (010 2066996, ridderhof@bouwkennis.nl).

• In het onderzoek voor de afbouwsector zijn de volgende bouwdelen meegenomen: bouwmaterialenhandel, daglichttoepassing dak, gipswanden, pleisters, systeemplafonds en tegellijm.
  • De tevredenheid is gemeten op dertien aspecten: prijs, kwaliteit, professionaliteit, innovativiteit, duidelijkheid van de documentatie, advies van de vertegenwoordiger, betrouwbaarheid, nakomen van afspraken, klantvriendelijkheid, service/klachtafhandeling, meedenken met de klant, verwerkbaarheid en de algemene tevredenheid.
  • De top vijf is gebaseerd op de gemiddelde tevredenheid met een merk. Dit wil zeggen dat het gemiddelde is genomen van alle dertien aspecten. Deze tellen bovendien elk even zwaar mee in dit gemiddelde.