Bouwcenter populairste merk onder kleine aannemers en klusbedrijven

Sharing is caring!

Rotterdam – 28 augustus 2019. Bouwcenter is het bekendste merk onder kleine aannemers en klusbedrijven. Deze conclusie kunnen we trekken uit de BouwKennis Marketing Score Card Naambekendheid & Imago voor de afbouwbranche. Opvallend aspect is dat er grote verschillen zijn tussen de handel wanneer je de totale en spontane naambekendheid met elkaar vergelijkt.

Wanneer een handelaar/fabrikant een hoge naambekendheid heeft en een goed imago, is de kans groter dat kleine aannemers en klusbedrijven voor die handelaar/fabrikant kiest. In de Marketing Score Card Naambekendheid & Imago Afbouw brengt BouwKennis de totale naambekendheid van de grootste merken in de afbouwsector in kaart. Het gaat hier om de top of mind awareness (het merk dat als eerste spontaan wordt genoemd), de spontane naambekendheid en de geholpen naambekendheid. Deze informatie kan worden gebruikt om de naambekendheid van de organisatie via gerichte marketingacties te verbeteren.

Wanneer gekeken wordt naar de totale naambekendheid (spontaan en geholpen) staat Bouwcenter op de eerste plaats. De groothandel wordt gevolgd door concurrenten PontMeyer, Bouwmaat en Hornbach. Kijken we naar de spontane naambekendheid zien we een andere partij op de koppositie, namelijk Bouwmaat.

Totale naambekendheid handel – kleine aannemers en klusbedrijven


Bron: BouwKennis/USP Marketing Consultancy, 2019

Merkassociaties handel

Naast de naambekendheid is ook de merklading gemeten. Uit de merkassociaties voor de kleine aannemers en klusbedrijven voor de verschillende merken handel blijkt het volgende:

  • Duurzaam (10%), duur (13%) en kennispartner (13%) worden door de kleine aannemers en klusbedrijven het meest geassocieerd met Pontmeyer.
  • Kleine aannemers en klusbedrijven associëren goede kwaliteit (50%) en klantgericht (43%) het meest met BMN bouwmaterialen.
  • Bijna alle aspecten die voorgelegd zijn aan kleine aannemers en klusbedrijven worden het minst geassocieerd met Bauhaus. Ze worden het minst geassocieerd met goede kwaliteit (0%), klantgericht (8%), kennispartner (0%) en volledigheid assortiment (16%).


Bron: Bron: BouwKennis/USP Marketing Consultancy, 2019

BouwKennis Marketing Score Card Naambekendheid & Imago Afbouw

Een succesvol merkenbeleid begint bij kennis van hoe het merk er momenteel voorstaat. Inzicht in de naambekendheid van een merk is hierbij een eerste graadmeter. Daarnaast is het essentieel te weten wat het huidige imago is zodat bepaald kan worden of dit aansluit op de gewenste identiteit. De BouwKennis Marketing Score Card Naambekendheid & Imago biedt structureel inzicht in deze essentiële zaken.

Het rapport is uitgevoerd onder architecten, kleine aannemers en klusbedrijven, stukadoors, tegelzetters en montagebedrijven. Deze rapportage brengt de naambekendheid en het imago van vele merken in kaart. De naambekendheid is op drie niveaus gemeten:

  • Top of mind awareness (TOMA): percentage respondenten dat een merk spontaan als eerste noemt.
  • Totale spontane naambekendheid: percentage respondenten dat een merk spontaan noemt.
  • Geholpen naambekendheid: percentage respondenten dat een merk niet spontaan noemt, maar wel kent indien gevraagd.

Naast naambekendheid is ook het imago van een merk gemeten. Het imago is op een andere manier gemeten dan voorgaande jaren. Om het imago van een merk te kunnen bepalen is aan de respondenten die het merk kennen, gevraagd welke twee van de volgende zes aspecten zij het meest van toepassing vinden op het betreffende merk. Handelaren konden beoordeeld worden op de volgende aspecten: duurzaam, duur, goede kwaliteit, klantgericht, kennispartner en volledigheid assortiment. Voor fabrikanten waren de volgende eigenschappen van toepassing: duurzaam, duur, goede kwaliteit, klantgericht, innovatief en deskundig.

De resultaten van de organisaties worden vergeleken met directe concurrenten die worden doorgemeten binnen de vastgestelde productgroepen. Zo kunnen naambekendheidacties worden geëvalueerd, merkpositionering geoptimaliseerd en doelstellingen voor promotiecampagnes bepaald.

Neem voor meer informatie over het onderzoek contact op met managing informatieadviseur Maurice van Dijk via maurice.van.dijk@bouwkennis.nl of 010-206 69 96.

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Onze producten ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Kijk op www.bouwkennis.nl voor meer informatie of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief.

Noot voor de redactie: Wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met Carola Heijden (+31 (0)10 206 69 96 of carola.heijden@bouwkennis.nl). Wanneer u (delen van) dit bericht publiceert, ontvangen wij graag een bewijsexemplaar. U kunt dit versturen naar: BouwKennis B.V., Max Euwelaan 51, 3062 MA Rotterdam.

Sharing is caring!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner