Home » Persberichten » E-installateur en adviseur meest tevreden met Gira

E-installateur en adviseur meest tevreden met Gira

E-installateurs zijn in 2014 voor het tweede jaar op rij het meest tevreden met fabrikant van domoticasystemen Gira. Ook adviseurs die actief zijn in de elektrosector geven de hoogste cijfers aan dit bedrijf. Zowel bij elektrotechnische installateurs als adviseurs staan er dit jaar daarnaast enkele nieuwe namen in de top-5. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Klanttevredenheid Installatie, het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek van BouwKennis.

Het verbeteren van de klanttevredenheid is voor veel organisaties een belangrijke doelstelling. De BouwKennis Marketing Score Card Klanttevredenheid peilt daarom jaarlijks de klanttevredenheid van E-installateurs, W-installateurs en adviseurs met de belangrijkste fabrikanten en handelaren. Onder installateurs is van twaalf belangrijke aspecten de tevredenheid gemeten, onder adviseurs van elf. Daarnaast is ook een algemeen tevredenheidcijfer per merk gevraagd. De top-5 is opgemaakt aan de hand van dit cijfer.

GIRA bovenaan onder E-installateurs

Onder E-installateurs komt Gira in 2014 als winnaar uit de bus. Deze partij stond ook in 2010 en in 2013 al bovenaan en ontbrak ook in de tussenliggende jaren niet in de top-5. Ook fabrikant van installatiekasten Hager scoort in 2014 goed, evenals draad- en kabelfabrikant Draka. De top-5 wordt verder aangevuld met nieuwkomer Attema. Deze fabrikant van installatiematerialen stond voor het laatst in 2010 in de top-5. De onderlinge verschillen in de top-5 zijn overigens beperkt.

Top-5 fabrikanten volgens E-installateurs

20102011201220132014
1. JUNG
1. JUNG
2. Busch-Jaeger
2. Gira
2. Draka
2. Draka
2. Hager Installatiekasten
3. Attema Installatiematerialen3. JUNG Schakelmateriaal3. ABB/HAF Installatiekasten3. ABB/HAF Installatiekasten3. Draka
4. JUNG
4. Eaton
5. Moeller
5. PEHA Schakelmateriaal5. Hager
5. JUNG
5. Attema Installatiematerialen

Bron: BouwKennis/USP Marketing Consultancy, juni 2014

Ook adviseurs kiezen Gira

Ook onder adviseurs die werkzaam zijn in de elektrotechniek staat Gira op nummer één. Domoticafabrikant JUNG staat evenals vorig jaar op de tweede plek, gevolgd door de koploper van 2012, Van Lien. Ook GE (Power Controls) en ABB behalen onder adviseurs goede scores.

Top-5 fabrikanten volgens adviseurs E-installatie

20102011201220132014
1. Schneider Schakel/verdeelinrichting1. SchneiderSchakel/verdeelinrichting1. SchneiderSchakel/verdeelinrichting1. Van Lien Lichtsystemen5. Gira
2. ABB Schakel/verdeelinrichting2. Gira
2. Eaton
2. JUNG
2. JUNG
3. JUNG
3. Eaton Schakel/verdeelinrichting3. Gira
3. Eaton Schakel/verdeelinrichting1. Van Lien Lichtsystemen
4. Merten
4. ETAP
Lichtsystemen
4. ABB Schakel/verdeelinrichting4. GE (Power Controls) Schakel/verdeelinrichting
5. Hager Schakel/verdeelinrichting5. ABB Schakel/verdeelinrichting5. Legrand
5. Gira
4. ABB Schakel/verdeelinrichting

Bron: BouwKennis/USP Marketing Consultancy, juni 2014

Technische Unie best scorende groothandel

Onder E-installateurs is ook de tevredenheid met groothandelaren onderzocht. Hieruit blijkt dat elektrotechnische installateurs het meest tevreden zijn met Technische Unie, gevolgd door Oosterberg. Beide bedrijven stonden ook vorig jaar op de bovenste treden. De top-3 wordt hier afgesloten door Rexel.

Prijsconcurrentie

Door toegevoegde waarde te creëren is het voor fabrikanten in de bouw mogelijk om onder een continue prijsconcurrentie uit te komen. Dit is zeker essentieel nu de prijzen in de bouw door economische tegenwind nog altijd onder druk staan. Klanttevredenheid is hierbij een belangrijk wapen. Een hogere klanttevredenheid leidt doorgaans tot een grotere merktrouw en stimuleert klanten om positief over een bedrijf of product te praten. Hierdoor zal de prijs minder zwaar meetellen in een beslissing van een klant om met een bedrijf in zee te gaan.

BouwKennis Marketing Score Card: Klanttevredenheid Installatie

Een effectief marketingbeleid begint bij een goed inzicht in de markt en de eigen klantenkring. Om te achterhalen waar klanten tevreden mee zijn en wat bedrijven beter of minder goed doen dan de concurrentie voert BouwKennis ieder jaar de Marketing Score Card Klanttevredenheid uit.

De Score Card Klanttevredenheid Installatie brengt in kaart hoe tevreden W-installateurs, E-installateurs en adviseurs zijn met een organisatie en zet deze cijfers af tegen de score van de directe concurrenten binnen dezelfde productgroep. Zo krijgen bedrijven optimaal inzicht in hun sterke en minder sterke punten. En kunnen ze gericht werken aan het verbeteren van de klanttevredenheid zodat het vasthouden van bestaande en het binden van nieuwe klanten succesvoller verloopt. Voor meer informatie over de Marketing Score Card, kunt u contact opnemen met Maurice van Dijk (010-2066996, vandijk@bouwkennis.nl).

• In het onderzoek voor de E-installatiesector zijn de volgende bouwdelen meegenomen: lichtsystemen, draad en kabel, installatiematerialen, schakel- en verdeelinrichting, domotica, schakelmateriaal, groothandel, installatiekasten en kabeldraagsystemen.
  • De tevredenheid is gemeten op twaalf aspecten: prijs, kwaliteit, professionaliteit, innovativiteit, duidelijkheid van de documentatie, advies van de vertegenwoordiger, betrouwbaarheid, nakomen van afspraken, klantvriendelijkheid, service/klachtafhandeling, meedenken met de klant en levertijd. Daarnaast is de algemene tevredenheid gemeten.