Home » Persberichten » E-installateur meest tevreden met Gira, adviseur met ETAP

E-installateur meest tevreden met Gira, adviseur met ETAP

Rotterdam – 19 juli. E-installateurs zijn in 2016 het meest tevreden met Gira als fabrikant van domoticasystemen. Adviseurs die actief zijn in de elektrosector geven voor het tweede jaar op rij het hoogste tevredenheidcijfer aan ETAP als fabrikant van lichtsystemen. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Klanttevredenheid Installatie, het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek van BouwKennis.

Het verbeteren van de klanttevredenheid is voor veel organisaties een belangrijke doelstelling. De BouwKennis Marketing Score Card Klanttevredenheid peilt daarom jaarlijks de klanttevredenheid van E-installateurs, W-installateurs en adviseurs met de belangrijkste fabrikanten en handelaren. Onder installateurs is van twaalf belangrijke aspecten de tevredenheid gemeten, onder adviseurs zijn dit er elf. De top-5 in dit bericht is gemaakt aan de hand van het gemiddelde van deze verschillende aspecten.

Gira weer aan kop
Onder E-installateurs komt Gira als fabrikant van domoticasystemen in 2016 als winnaar uit de bus. Hiermee heeft Gira de eerste plaats weer terug bemachtigd na een tweede plaats in 2015. Ook fabrikant van installatiekasten ABB-HAF scoort in 2016 goed en staat op de tweede plaats. De top-5 wordt verder aangevuld met JUNG. Een keer op nummer 3 als fabrikant van domotica en een keer op nummer 4 als fabrikant van schakelmateriaal. De hekkensluiter is Legrand als fabrikant van installatiematerialen.

Top-5 fabrikanten volgens E-installateurs

installatiematerialen

Bron: BouwKennis/USP Marketing Consultancy, 2016

Adviseurs: ETAP behoudt positie
Onder adviseurs die werkzaam zijn in de elektrotechniek staat ETAP als fabrikant van lichtsystemen op nummer 1. Vorig jaar stond ETAP voor het eerst in de top-5 en weet dit jaar zelfs de koppositie te behouden. Van Lien bevindt zich als fabrikant van lichtsystemen dit jaar op de nummer-2 positie, gevolgd door fabrikant van domotica JUNG.

Famostar was vorig jaar een nieuwkomer in de top-5 onder adviseurs en nestelt zich dit jaar op plaats nummer 4. Philips als fabrikant van lichtsystemen maakt de top-5 van 2016 compleet. Met ETAP, Van Lien, Famostar en Philips, kent de top-5 maar liefst vier fabrikanten van lichtsystemen.

Top-5 fabrikanten volgens adviseurs E-installatie

5. Van Lien
5. Philips

Bron: BouwKennis/USP Marketing Consultancy, 2016

Oosterberg opnieuw best scorende groothandel
Onder E-installateurs is ook de tevredenheid met groothandelaren onderzocht. Hieruit blijkt dat voor het tweede jaar op rij elektrotechnische installateurs het meest tevreden zijn met Oosterberg, op de voet gevolgd door Technische Unie. Het verschil tussen deze twee partijen is miniem. De top-3 wordt dit jaar afgesloten door Solar.

BouwKennis Marketing Score Card: Klanttevredenheid Installatie
Een effectief marketingbeleid begint bij een goed inzicht in de markt en de eigen klantenkring. Om te achterhalen waar klanten tevreden mee zijn en wat bedrijven beter of minder goed doen dan de concurrentie voert BouwKennis ieder jaar de Marketing Score Card Klanttevredenheid uit.

De Score Card Klanttevredenheid Installatie brengt in kaart hoe tevreden W-installateurs, E-installateurs en adviseurs zijn met een organisatie en zet deze cijfers af tegen de score van de directe concurrenten binnen dezelfde productgroep. Zo krijgen bedrijven optimaal inzicht in hun sterke en minder sterke punten. En kunnen ze gericht werken aan het verbeteren van de klanttevredenheid zodat het vasthouden van bestaande en het binden van nieuwe klanten succesvoller verloopt. Voor meer informatie over de Marketing Score Card, kunt u contact opnemen met Maurice van Dijk (010-2066996, vandijk@bouwkennis.nl).

• In het onderzoek voor de W-installatiesector zijn de volgende productgroepen meegenomen: boilers, cv-ketels, koeltechniek, leidingsystemen, luchtbehandeling, luchttechniek, radiatoren, warmtepompen en de groothandel.
  • De tevredenheid is gemeten op twaalf aspecten: prijs, kwaliteit, professionaliteit, innovativiteit, duidelijkheid van de documentatie, advies van de vertegenwoordiger, betrouwbaarheid, nakomen van afspraken, klantvriendelijkheid, service/klachtafhandeling, meedenken met de klant en levertijd. De top-5 in de bericht is bepaald aan de hand van het gemiddelde van deze aspecten. Daarnaast is in het onderzoek ook een algemeen tevredenheidcijfer per fabrikant gevraagd.

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Onze producten ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid.

Noot voor de redactie: Wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met Priscilla van der Meer (+31 (0)10 206 69 96 of vandermeer@bouwkennis.nl). Wanneer u (delen van) dit bericht publiceert, ontvangen wij graag een bewijsexemplaar. U kunt dit versturen naar: BouwKennis B.V., Max Euwelaan 51, 3062 MA Rotterdam.