Home » Persberichten » Nieuwkomers in top-5 klanttevredenheid ruwbouwfabrikanten

Nieuwkomers in top-5 klanttevredenheid ruwbouwfabrikanten

Toeleveranciers van bouwmateriaal hebben voor de continuïteit van hun organisatie tevreden klanten nodig. Maar hoe beoordelen hun belangrijkste afnemers de dienstverlening van fabrikant en handelaar? Zowel bij architecten als aannemers staat VELUX voor het vierde jaar op rij op plaats één, gevolgd door Boon Edam. Onder beide marktpartijen zijn er dit jaar wel een aantal nieuwe gezichten. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Klanttevredenheid Ruwbouw, het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek van BouwKennis.

• Tevredenheid in kaart gebracht op in totaal dertien belangrijke aspecten
  • Twee nieuwe gezichten bij architecten, drie nieuwkomers onder aannemers
  • Klanttevredenheid belangrijk wapen om onder prijsdruk uit te komen

Het verbeteren van de klanttevredenheid is voor toeleveranciers een belangrijke doelstelling. De BouwKennis Marketing Score Card Klanttevredenheid Ruwbouw peilt jaarlijks de mening van aannemers en architecten over de klanttevredenheid met fabrikanten en handelaren. Verdeeld in een groot aantal productgroepen worden twaalf aspecten doorgemeten. Daarnaast is ook een algemeen tevredenheidcijfer gevraagd. De top-5 is gebaseerd op de gemiddelde tevredenheid met de fabrikant. Dit wil zeggen dat het gemiddelde is genomen van alle aspecten, inclusief de algemene tevredenheid. Dit gemiddelde is ongewogen waardoor alle aspecten even zwaar meetellen.

VELUX blijft op eerste plaats

De nummer één op het gebied van klanttevredenheid onder architecten is in 2013 evenals in de drie voorgaande jaren fabrikant van daglichttoepassingen VELUX. Boon Edam (automatische deuren) stijgt drie plaatsen naar de op één na hoogste tree. Kozijnenfabrikant Schüco staat evenals in 2012 op plek drie. De top-5 kent daarnaast twee nieuw gezichten: Reynaers (kozijnen) is binnengekomen op plaats vier, Dorma (automatische deuren) staat op plaats vijf.

Ook aannemers zijn in 2013 het meest tevreden met VELUX. Deze fabrikant staat bovendien ook hier al voor het vierde jaar op rij op de hoogste trede. In vergelijking met vorig jaar zijn er drie nieuwe gezichten in de top-5: Boon Edam komt binnen op de tweede plaats en Fakro, fabrikant van daglichttoepassingen, op de derde plaats. ASSA ABLOY Entrance Systems (automatische deuren) komt binnen op plek vier. VBI stond zowel in 2011 als 2012 al in de top-5 en sluit deze in 2013 af.

Top-5 klanttevredenheid ruwbouw

Bouwmaat hoogst scorende handelaar

Onder aannemers is ook de tevredenheid met hout-, bouw- en plaatmaterialenhandelaren onderzocht. Hieruit blijkt dat aannemers het meest tevreden zijn met Bouwmaat. Op plaats twee en drie volgen BouwCenter en PontMeyer. Onder architecten is deze tevredenheid niet onderzocht. Architecten hebben immers slechts zijdelings met de handel te maken.

Prijsconcurrentie

Door toegevoegde waarde te creëren is het voor fabrikanten in de bouw mogelijk om onder een continue prijsconcurrentie uit te komen. Dit is zeker essentieel nu de prijzen in de bouw door economische tegenwind onder druk staan. Klanttevredenheid is hierbij een belangrijk wapen. Een hogere klanttevredenheid leidt tot een grotere merktrouw. Hierdoor zal de prijs minder zwaar meetellen in een beslissing om met een fabrikant in zee te gaan.

BouwKennis Marketing Score Card: Klanttevredenheid Ruwbouw

Een effectief marketingbeleid begint bij een goed inzicht in de markt en de eigen klantenkring. Om te achterhalen waar klanten tevreden mee zijn en wat bedrijven beter of minder goed doen dan de concurrentie voert BouwKennis ieder jaar de Marketing Score Card Klanttevredenheid uit voor ruwbouw-, afbouw- en installatiebedrijven en sinds kort ook handelaren.

De Score Card Klanttevredenheid Ruwbouw brengt in kaart hoe tevreden klanten zijn met een organisatie en zet deze cijfers af tegen de score van de directe concurrenten binnen dezelfde productgroep. Zo krijgen bedrijven optimaal inzicht in hun sterke en minder sterke punten. En kunnen ze gericht werken aan het verbeteren van de klanttevredenheid zodat het vasthouden van bestaande en het binden van nieuwe klanten succesvoller verloopt. Voor meer informatie over de Marketing Score Card, kunt u contact opnemen met Jacco Ridderhof (010-2066996, ridderhof@bouwkennis.nl).

• Voor de ruwbouwsector zijn de volgende bouwdelen meegenomen: automatische deuren, kozijnen, gevelplaten, dakelementen, daglichttoepassingen, liften, isolatie en constructievloeren.
  • De tevredenheid is gemeten op twaalf aspecten: prijs, kwaliteit, professionaliteit, innovativiteit, duidelijkheid van de documentatie, advies van de vertegenwoordiger, betrouwbaarheid, nakomen van afspraken, klantvriendelijkheid, service/klachtafhandeling, meedenken met de klant en levertijd. Daarnaast is de algemene tevredenheid gemeten.