Home » Persberichten » W-installateur meest tevreden met Nefit en Henco

W-installateur meest tevreden met Nefit en Henco

Fabrikant van cv-ketels Nefit heeft voor het tweede jaar op rij de hoogste klanttevredenheid onder W-installateurs. Zij worden op de voet gevolgd door Henco, fabrikant van leidingsystemen. Onder adviseurs in de werktuigbouwkundige sector scoort koeltechniekfabrikant Mitsubishi Electric/Alklima het hoogste tevredenheidscijfer. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Klanttevredenheid Installatie, het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek van BouwKennis.

• Top-5 klanttevredenheid volgens W-installateurs: verschuivingen en nieuwe gezichten
  • Goede score fabrikanten cv-ketels en leidingsystemen
  • Top-5 volgens adviseurs kent nieuwe nummer 1

Het verbeteren van de klanttevredenheid moet voor elke organisatie een topprioriteit zijn. De BouwKennis Marketing Score Card Klanttevredenheid peilt daarom jaarlijks de klanttevredenheid van E-installateurs, W-installateurs en adviseurs met de belangrijkste fabrikanten en handelaren. Onder installateurs is van twaalf belangrijke aspecten de tevredenheid gemeten, onder adviseurs van elf. Daarnaast is ook een algemeen tevredenheidcijfer per merk gevraagd. De top-5 in dit bericht is opgemaakt aan de hand van dit cijfer.

Top-5 door elkaar geschud

Ook dit jaar doen fabrikanten van cv-ketels het goed. Ze pakken met Nefit en Bosch twee posities in de top-5. Bosch zakt wel naar een vierde plaats.

Als fabrikant van cv-ketels claimt Nefit voor het tweede jaar op rij de nummer 1-positie. Als fabrikant van boilers staan ze net als vorig jaar op nummer 3. Nefit als fabrikant van warmtepompen valt deze meting naast de top-5.

De top-5 kent één fabrikant van cv-ketels minder dan vorig jaar. Dit jaar staan de fabrikanten van cv-ketels qua aantal gelijk met fabrikanten van leidingsystemen. Laatstgenoemden scoren goed en leveren twee nieuwkomers: de nummer 2 van dit jaar Henco en Geberit. De top-5 wordt in vergelijking met vorig jaar redelijk door elkaar geschud en kent dus zelfs twee nieuwe gezichten.

Top 5 W-installateurs

Mitsubishi Electric/Alklima op kop

De top-5 volgens adviseurs die werkzaam zijn in de W-installatie bevat in 2014 twee nieuwe gezichten ten opzichte van vorig jaar: AL-KO (luchtbehandeling) en Mitsubishi Electric/Alklima (koeltechniek). Laatstgenoemde noteert de hoogste tevredenheid onder adviseurs terwijl AL-KO de nummer 2-positie pakt. In de afgelopen twee jaar wisselden Jaga en Geberit elkaar af op de koppositie, nu bevinden ze zich respectievelijk op positie 3 en 4. Viega maakt de top-5 dit jaar compleet.

Top 5 Adviseurs

Rensa best scorende groothandel

Onder W-installateurs is ook de tevredenheid met groothandelaren onderzocht. Hieruit blijkt dat werktuigbouwkundige installateurs het meest tevreden zijn met Rensa. Zij stoten Technische Unie van de nummer 1-positie. Die staan dit jaar op de tweede plek, gevolgd door Plieger.

BouwKennis Marketing Score Card: Klanttevredenheid Installatie

Een effectief marketingbeleid begint bij een goed inzicht in de markt en de eigen klantenkring. Om te achterhalen waar klanten tevreden mee zijn en wat bedrijven beter of minder goed doen dan de concurrentie voert BouwKennis ieder jaar de Marketing Score Card Klanttevredenheid uit.

De Score Card Klanttevredenheid Installatie brengt in kaart hoe tevreden W-installateurs, E-installateurs en adviseurs zijn met een organisatie en zet deze cijfers af tegen de score van de directe concurrenten binnen dezelfde productgroep. Zo krijgen bedrijven optimaal inzicht in hun sterke en minder sterke punten. En kunnen ze gericht werken aan het verbeteren van de klanttevredenheid zodat het vasthouden van bestaande en het binden van nieuwe klanten succesvoller verloopt. Voor meer informatie over de Marketing Score Card, kunt u contact opnemen met Maurice van Dijk (010-2066996, vandijk@bouwkennis.nl).

• In het onderzoek voor de W-installatiesector zijn de volgende bouwdelen meegenomen: boilers, cv-ketels, koeltechniek, leidingsystemen, luchtbehandeling, luchttechniek, meet- en regeltechniek, pompen, radiatoren en warmtepompen.
  • De tevredenheid is gemeten op twaalf aspecten: prijs, kwaliteit, professionaliteit, innovativiteit, duidelijkheid van de documentatie, advies van de vertegenwoordiger, betrouwbaarheid, nakomen van afspraken, klantvriendelijkheid, service/klachtafhandeling, meedenken met de klant en levertijd. Daarnaast is de algemene tevredenheid gemeten.