Home » Persberichten » W-installateur meest tevreden met Nefit en Intergas Verwarming

W-installateur meest tevreden met Nefit en Intergas Verwarming

Rotterdam – 14 juli. Nefit heeft als fabrikant van boilers en warmtepompen de hoogste klanttevredenheid onder W-installateurs. Zij worden op de voet gevolgd door een nieuwkomer in de lijst: Intergas Verwarming (cv-ketels). Onder adviseurs in de werktuigbouwkundige sector scoort TROX (luchtbehandeling) het hoogste tevredenheidscijfer. Dit blijkt uit de Marketing Score Card Klanttevredenheid Installatie, het jaarlijks terugkerende klanttevredenheidsonderzoek van BouwKennis.

Het verbeteren van de klanttevredenheid moet voor elke organisatie een topprioriteit zijn. De BouwKennis Marketing Score Card Klanttevredenheid peilt daarom jaarlijks de klanttevredenheid van E-installateurs, W-installateurs en adviseurs met de belangrijkste fabrikanten en handelaren. Onder installateurs is van twaalf belangrijke aspecten de tevredenheid gemeten, onder adviseurs zijn dit er elf. De top-5 in dit bericht is gemaakt aan de hand van het gemiddelde van deze verschillende aspecten.

Fabrikant van boilers aan kop
In de afgelopen jaren domineerden de fabrikanten van cv-ketels de koppositie in de top-5. Dit jaar claimt Nefit als fabrikant van boilers en warmtepompen de nummer 1 en 2 positie. Als fabrikant van cv-ketels staan ze voor het eerst in vijf jaar buiten de top-5. Dit terwijl het bedrijf in de afgelopen jaren als fabrikant van cv-ketels vaak de nummer 1 en 2 positie domineerde.

Een verrassende nieuwkomer dit jaar is Intergas Verwarming als fabrikant van cv-ketels. Zij staan voor het eerst in de top-5 en zijn met een nummer 3 positie ook gelijk de best scorende fabrikant van cv-ketels. Vaillant volgt op de voet, maar is wel teruggezakt van een koppositie in 2015 naar een vierde plek dit jaar. Ook fabrikanten van leidingsystemen zijn vertegenwoordigd in de top-5 dit jaar. VSH is de hekkensluiter van de lijst. In vergelijking met vorig jaar kent de top-5 in totaal drie nieuwe gezichten.

Top-5 fabrikanten volgens W-installateurs

20122013201420152016
1. Bosch (cv-ketels)1. Nefit (cv-ketels)1. Nefit (cv-ketels)1. Vaillant (cv-ketels)1. Nefit (boilers)
2. Nefit (cv-ketels)2. Bosch (cv-ketels)2. Henco (leidingsystemen)2. Nefit (cv-ketels)2. Nefit (warmtepompen)
3. Nefit (warmtepompen)3. Nefit (boilers)3. Nefit (boilers)3. Nefit (boilers)3. Intergas Verwarming (cv-ketels)
4. Remeha (cv-ketels)4. Remeha (cv-ketels)4. Bosch (cv-ketels)4. Mitsubishi Elektric/Alklima (wamtepompen)4. Vaillant (cv-ketels)
5. Nefit (boilers)5. Nefit (warmtepompen5. Geberit (leidingsystemen)5. Remeha (cv-ketels)5. VSH (leidingsystemen)

Bron: BouwKennis/USP Marketing Consultancy, 2016

Adviseurs: TROX voert de lijst aan
In de top-5 volgens adviseurs die werkzaam zijn in de W-installatie is in 2016 veel veranderd. De top-5 wordt ten opzichte van vorig jaar gedomineerd door nieuwkomers. TROX (luchtbehandeling) staat dit jaar op de eerste plaats na de afgelopen vijf jaar buiten de top-5 te zijn gevallen. Luchttechniekfabrikant OC Waterloo bekleedt de tweede plek en Gerberit als fabrikant van leidingsystemen volgt op de voet op de derde plek. Vorig jaar pakte koeltechniekfabrikant Ambrava met het merk Samsung nog de nummer 1 positie, maar dit jaar zakt de fabrikant terug naar de vierde plek. Luchttechniekfabrikant Brink Climate Systems maakt de top-5 compleet.

Top-5 fabrikanten volgens adviseurs W-installatie

20122013201420152016
1. Geberit (leidingsystemen)1. Jaga (radiatoren)1. Mitsubishi Electric/ Alklima (koeltechniek)Samsung/Ambrava (koeltechniek)1. TROX (luchtbehandeling)
2. Jaga (radiatoren)2. Geberit (leidingsystemen)2. AL-KO (luchtbehandeling)Mitsubishi Electric/Alklima (koeltechniek)2. OC Waterloo (luchttechniek)
3. Biral (pompen)3. Viega (leidingsystemen)3. Jaga (radiatoren)Mitsubishi Electric/Alklima (warmtepompen)3. Gerberit (leidingsystemen)
4. TROX (luchttechniek)4. Biddle (luchttechniek)4. Geberit (leidingsystemen)Nefit (warmtepompen)4. Samsung/Ambrava (koeltechniek)
5. Carrier Airco (koeltechniek)5. TROX (luchttechniek)5. Viega (leidingsystemen)Climaveneta/IBK Compac (koeltechniek)5. Brink Climate Systems (luchttechniek)

Bron: BouwKennis/USP Marketing Consultancy, 2016

Rensa opnieuw best scorende groothandel
Onder W-installateurs is tevens de tevredenheid met groothandelaren onderzocht. Hieruit blijkt dat werktuigbouwkundige installateurs voor het derde jaar op rij het meest tevreden zijn met Rensa. Technische Unie staat dit jaar wederom op de tweede plek, gevolgd door Solar. Daarentegen zijn de verschillen tussen de nummers 1 en 2 miniem.

BouwKennis Marketing Score Card: Klanttevredenheid Installatie
Een effectief marketingbeleid begint bij een goed inzicht in de markt en de eigen klantenkring. Om te achterhalen waar klanten tevreden mee zijn en wat bedrijven beter of minder goed doen dan de concurrentie voert BouwKennis ieder jaar de Marketing Score Card Klanttevredenheid uit.

De Score Card Klanttevredenheid Installatie brengt in kaart hoe tevreden W-installateurs, E-installateurs en adviseurs zijn met een organisatie en zet deze cijfers af tegen de score van de directe concurrenten binnen dezelfde productgroep. Zo krijgen bedrijven optimaal inzicht in hun sterke en minder sterke punten. En kunnen ze gericht werken aan het verbeteren van de klanttevredenheid zodat het vasthouden van bestaande en het binden van nieuwe klanten succesvoller verloopt. Voor meer informatie over de Marketing Score Card, kunt u contact opnemen met Maurice van Dijk (010-2066996, vandijk@bouwkennis.nl).

• In het onderzoek voor de W-installatiesector zijn de volgende productgroepen meegenomen: boilers, cv-ketels, koeltechniek, leidingsystemen, luchtbehandeling, luchttechniek, radiatoren, warmtepompen en de groothandel.
  • De tevredenheid is gemeten op twaalf aspecten: prijs, kwaliteit, professionaliteit, innovativiteit, duidelijkheid van de documentatie, advies van de vertegenwoordiger, betrouwbaarheid, nakomen van afspraken, klantvriendelijkheid, service/klachtafhandeling, meedenken met de klant en levertijd. De top-5 in de bericht is bepaald aan de hand van het gemiddelde van deze aspecten. Daarnaast is in het onderzoek ook een algemeen tevredenheidcijfer per fabrikant gevraagd.

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Onze producten ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid.

Noot voor de redactie: Wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met Priscilla van der Meer (+31 (0)10 206 69 96 of vandermeer@bouwkennis.nl). Wanneer u (delen van) dit bericht publiceert, ontvangen wij graag een bewijsexemplaar. U kunt dit versturen naar: BouwKennis B.V., Max Euwelaan 51, 3062 MA Rotterdam.