Home » Blog » Sharing economy: kan de bouw leren van andere sectoren?

Sharing economy: kan de bouw leren van andere sectoren?

Eindelijk is het zover. Na hard sparen heb je jezelf eens flink verwend met een nieuwe auto. Vers uit de fabriek, hij ruikt zelfs nog helemaal nieuw. Met dit racemonster ga je de komende jaren nog veel plezier beleven. Wel jammer dat hij het overgrote deel van de tijd stil staat voor de deur…

Bezit is de norm

Eigenlijk best zonde hè? Een van je meest kostbare en trotse bezittingen wordt verhoudingsgewijs slechts voor woon-werkverkeer gebruikt. Of voor een kopje koffie bij oma in het weekend. Dit is nog tot daar aan toe, maar als je de feitelijke jaarlijkse kosten van verzekering, wegenbelasting en onderhoud meerekent, dan kan zelfs de ‘econoom van de koude grond’ concluderen dat autobezit zonde is. Waarom rijden er dan ongeveer acht miljoen auto’s in Nederland rond als het zo’n kapitaalvernietiging is? Feit is dat tijdens de economische crisis er een kleine terugval was in het autobezit van de Nederlander, maar dat dit in de afgelopen jaren dik is ingehaald. Volgens Statline van het CBS steeg het autobezit van 7,9 miljoen auto’s in 2013 naar 8,4 miljoen voertuigen in 2018. Verschillende zaken worden hiervan als oorzaak gezien, waaronder het economisch herstel de afgelopen jaren.

Van bezit naar gebruik

sharing economyHoewel de landelijke prognoses aangeven dat de economische groei de komende tijd zal blijven doorzetten, voorziet men wel een kentering in de manier van hoe wij met spullen zullen omgaan de aankomende jaren. Zo is de verwachting dat het autobezit de komende jaren juist zal gaan afnemen in plaats van groeien. Het Kennisinstituut voor Mobiliteit gaf onlangs aan dat het gebruik van de auto onder jongvolwassenen afneemt. Hoewel dit op latere leeftijd wel toeneemt, is de manier van gebruik interessant. Steeds meer mensen maken namelijk gebruik van zogenoemde deelauto’s. Doel hiervan is niet het bezitten van een auto, maar het (noodzakelijke) gebruik ervan om van A naar B te komen, te stimuleren. Bedrijven die deze filosofie tot hun levensmotto hebben verheven, zijn Greenwheels en Bla Bla Car. Naast het voorbeeld van gedeeld autogebruik zijn er ook tal van andere sectoren die op dit moment al floreren in de zogenoemde ‘deeleconomie’. Het bekendste voorbeeld hiervan is wel Airbnb. Externe personen kunnen door deze dienst een vrijstaande villa of stadsappartement tegen een x-bedrag huren van de eigenaar. De verwachting is dat de komende tijd nog meer sectoren de mogelijkheden van bezit naar gebruik gaan ontdekken.

Deeleconomie voor de bouwsector

Hoewel veel sectoren al druk aan de gang zijn met de zogenoemde share economy, blijft het in de bouwsector vrij stil. Er zijn natuurlijk altijd klassieke voorbeelden aan te dragen, zoals het verhuren van leegstaande panden en woonruimten, maar verder zijn er de laatste tijd weinig nieuwe trends zichtbaar. Wat kan de bouwsector doen om mee te delen in de nieuwe trend rondom de verschuiving van bezit naar gebruik? Mijn inziens zijn er nog tal van mogelijkheden die de bouwsector kan benutten om mee te participeren in de deeleconomie. Een simpel voorbeeld dat de laatste tijd steeds vaker in trek is, is het delen van kantoor en werkruimten. In het verleden kwam het regelmatig voor dat een parttime zelfstandige zijn droom moest laten varen, omdat de huurkosten van een werkruimte te hoog lagen. Hier hebben onder andere Tribes en Spaceworks zichzelf voor ingezet. (Kleine) zelfstandigen en flexwerkers kunnen nu werken, vergaderen en netwerken in speciaal afgestemde (kleine) ruimtes. Dit is echter maar een van de weinige voorbeelden van de deeleconomie in onze sector. Terwijl er zoveel voordelen te behalen zijn. Onze sector heeft nog een inhaalslag te maken de komende jaren op het gebied van sharing economy. Desalniettemin heb ik het volste vertrouwen in de creativiteit en ideeën van alle partijen!