Home Blog “Strategische marketing is de levensader van iedere organisatie”

“Strategische marketing is de levensader van iedere organisatie”

Ook in 2017 gaat BouwKennis aan de hand van de BouwKennis Marketing Jaarprijs weer op zoek naar het beste marketingconcept van de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De inschrijving voor deze felbegeerde prijs is sinds 16 februari geopend. Concepten kunnen tot en met 22 mei worden ingeschreven.

Tot die tijd zullen leden van de jury op vrijdag met een kort blog hun licht laten schijnen op marketing in de bouw. Dit doen ze aan de hand van zes standaard vragen. Dit keer is het woord aan directeur van BouwKennis Boudewijn Goedhart: “Om gevonden te worden zul je een inboundstrategie moeten ontwikkelen waarin contentmarketing centraal staat.”

Wie: Boudewijn Goedhart
Huidige functie: Directeur BouwKennis
Jurylid sinds: 2008

1. Wat betekent marketing voor jou?
Marketing staat voor mij gelijk aan klantgerichtheid. Ontwikkelingen gaan steeds sneller en technologie gaat ons leven meer en meer beïnvloeden. Dat is niks nieuws maar je moet er als organisatie wel op reageren. Je kunt natuurlijk niet achter elke nieuwe ontwikkeling aanrennen maar je moet wel iedere keer de afweging maken of een ontwikkeling kansrijk kan zijn voor je bedrijf of klanten. Is de kans groot genoeg om er tijd en middelen in te investeren? Je zult mensen binnen je organisatie moeten hebben die de ontwikkelingen in de wereld monitoren en ook begrijpen wat de invloed ervan op je organisatie kan zijn.

Strategische marketing is de levensader van iedere organisatie. Organisaties die geen oog voor de klant van morgen hebben en niet extreem klantgericht zijn, gaan in mijn beleving met 120 kilometer per uur op een blinde muur af. Het is alleen nog de vraag wanneer ze tegen de muur op botsen.

2. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2017?
Gouden marketingtips bestaan wat mij betreft niet, maar je kunt ze wel ontdekken. Wat ik merk is dat marketing aan het veranderen is. Door de crisis is het vertrouwen van consumenten beschadigd. Iedereen heeft tegenwoordig toegang tot internet en een enorm netwerk via social media. Dit zorgt ervoor dat consumenten altijd op zoek kunnen naar betrouwbare producten, partners en oplossingen. Je ziet ook dat de zoektocht naar iets nieuws bijna altijd begint op internet. Op dit moment is Google hiervoor een grote speler, maar een aanzienlijk deel van de Amerikanen wijkt uit naar Amazon voor productaankopen. Zo zie je maar dat digitale kanalen ook blijven veranderen. Je zult de ontwikkelingen daarom scherp in de gaten moeten houden en moeten experimenteren.

Wat mijns inziens hetzelfde blijft, is de behoefte die (potentiële) klanten hebben om zelf te zoeken en te vinden tijdens het oriëntatieproces. Om gevonden te worden zul je een inboundstrategie moeten ontwikkelen waarin contentmarketing centraal staat. Zorg er daarom voor dat je content ontwikkelt vanuit de customer journey van je klant, zodat het goed aansluit bij de behoefte van je (potentiële) klanten. Dat is lastig, wat specialisten op dit gebied de komende jaren nog belangrijker maakt voor succes.

3. Wat maakt volgens jou een marketingconcept succesvol?
Een succesvol marketingconcept bestaat uit een goed doordachte strategie en een flinke dosis creativiteit. Een goed concept kom nooit vanuit één persoon. Het is essentieel om de inbreng vanuit klanten en de eigen organisatie mee te nemen. Daarnaast is een goed marketingconcept onderbouwt met feiten en cijfers. Je kunt natuurlijk niet altijd op save gaan, maar een goede onderbouwing geeft je wel het inzicht in de sterke en minder sterke punten van je plannen. Daardoor kun je op voorhand de route uitstippelen en anticiperen op tegenwind.

4. Hoe gaat marketing volgens jou de komende jaren veranderen?
Marketing zal in de toekomst niet eenvoudiger worden. Het verandert en het vraagt om andere competenties. Er zijn steeds meer instrumenten voor handen waar een slimme marketeer iets mee moet. Vanuit de klassieke gedachte wordt veel op de marketingafdeling zelf gedaan. Er zitten echter groten verschillen tussen bijvoorbeeld het organiseren van een beurs, een goede tekst schrijven, seo-strategieën en big data. Ik denk dat er daarom steeds minder vraag komt naar allround marketeers en meer naar specialisten. Zoals ik al eerder heb benoemd, zal het digitale component meer en meer toenemen. We gaan steeds meer meten en beslissingen nemen op basis van data.

De kern van marketing in de B-to-B draait echter nog steeds om persoonlijk contact. Ondanks de komst van marketing automation denk ik daarom niet dat persoonlijke interactie zal verdwijnen. Marketing zal in de toekomst zowel om geheel nieuwe competenties vragen als gebruik blijven maken van oude, vertrouwde marketinginstrumenten.

5. Waarom moeten marketeers zich inschrijven voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs?
We reiken de BouwKennis Marketing Jaarprijs al vele jaren uit en de prijs heeft daarmee zijn positie verworven in de branche. Het is de enige prijs voor marketeers die speciaal gericht is op de integrale bouwkolom. De oorspronkelijke doelstelling om organisaties die echt klantgericht gedrag vertonen in het zonnetje te zetten, geldt nog steeds.

De prijs doet echter veel meer dan dat. Uit ervaringen van eerdere winnaars blijkt dat het  winnen van de BouwKennis Marketing Jaarprijs helpt bij het aantrekken van nieuwe mensen. De award binnenslepen geeft een interne boost, waarbij het harde werken van je medewerkers wordt erkend. Uiteraard zorgen we ook voor de nodige PR, wat weer goed aansluit bij de inboundstrategie.

6. Welke aspecten van een inschrijving maken voor jou dat iemand een kanshebber is?

  • Wanneer de klant echt centraal is gezet: wanneer het concept vanuit de klant en niet vanuit de organisatie is bedacht en ontwikkeld.
  • Wanneer er in het communicatietraject nagedacht is hoe de klant echt bereikt kan worden. Ik vind het belangrijk dat de middelen zijn afgestemd op de doelen, dus een weloverwogen keuze voor een bepaald communicatiemiddel.
  • Wanneer een innovatie waarde voor de klant toevoegt.
  • En wanneer er over de grenzen van het eigen bedrijf is heen gekeken.