Vijf handvatten om je communicatie op orde te houden in een crisis

Sharing is caring!

Crisiscommunicatie, je wordt ermee overspoeld de afgelopen dagen. Niet zo gek natuurlijk, want wie had gedacht dat we in deze situatie terecht zouden komen? Ik in ieder geval niet. Daarom kunnen de gevolgen van bijvoorbeeld de coronacrisis voor bedrijven best wel eens rauw op hun dak vallen. Want; een onverwachtse gebeurtenis, hoe speel je daarop in? In dit blog geef ik je vijf handvatten om in de komende periode je communicatie in ieder geval goed op orde te houden.
Blijf communiceren, ook met je collega’s

Klanten zitten hoogstwaarschijnlijk met vragen. Blijf daarom juist communiceren om antwoord te geven op deze vragen. Blijf je als bedrijf doorwerken tijdens de crisissituatie? Laat dat weten. Besluit je om je werkzaamheden aan te passen? Communiceer dit naar buiten toe. Hoe kunnen mensen je bereiken? Deel het. Belangrijk is natuurlijk wel dat ook alle collega’s binnen je bedrijf hiervan op de hoogte zijn, zodat zij niet voor verrassingen komen te staan zodra zij hun LinkedInpagina openen.

Kies een middel dat bij je past

Een aantal keer per week zien we premier Rutte een toespraak houden. Dit is een heel mooi voorbeeld van crisiscommunicatie. Het is alleen wel belangrijk een middel te kiezen dat bij je past. Tijdens een crisissituatie moet je helder communiceren. Voel je je niet prettig op beeld? Doe dit dan vooral niet. Schrijf een sterke tekst of maak een mooie visual. Gebruik je eigen kennis en kunde om de boodschap zo sterk en duidelijk mogelijk over te brengen naar jouw doelgroep.

Haak in op de actualiteit

Juist op het moment van crisis, is dit hét moment om in te haken op de actualiteit. Hoewel dit geen positief nieuws is, is het wel belangrijk om juist dan je stem te laten horen. Zo blijf je top of mind bij je doelgroep. Laat bijvoorbeeld op social media zien hoe jouw bedrijf met de crisis omgaat. Zo maak je het persoonlijk en dat spreekt mensen aan. Communiceer uiteraard altijd op een menselijke manier in de juiste tone of voice.

Pas op met humor

Normaal gesproken ben je als bedrijf misschien altijd wel in voor een lolletje op social media. De communicatie tijdens een crisis geeft echter toch vaak een beladen gevoel. Pas daarom op met humor. Voor iedereen komt de grap, hoe goed ook, anders over. Bewaar die ene meme of oneliner maar voor een goede vriend, waarvan je zeker bent dat hij het zal waarderen.

Denk na over de tijd na de crisis

De gezondheid van je medewerkers en klanten staat natuurlijk voorop. Maar het is zeker niet onbelangrijk om alvast vooruit te kijken. Na de crisis wil je ook weer aan de slag kunnen met je hele team. Schadebeperking voor het bedrijf is daarom nú iets om over na te denken. Ga samenzitten met jouw team en bedenk op welke manier jullie de doelgroep op dit moment kunnen bedienen. Zo behoud je de meeste klanten en kun je over een tijdje weer aan de slag op de ‘normale’ manier.

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner