Visuele content: communicatieprikkels in de bouw

Sharing is caring!

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Je communiceert dag in dag uit, elke seconde. Maar hoe kun je die waardevolle informatie nu het meest efficiënt en effectief overbrengen? Content Marketing Institute en MarketingProfs deden een onderzoek onder 2.190 marketeers. Daaruit bleek dat het creëren van visuele content door 47% van de marketeers wordt uitbesteed. Hiervoor huurden de marketeers juist schrijvers, ontwerpers en videoproducenten in. Ook werd er gevraagd welke typen content organisaties inzetten voor content marketing. Daaruit ontstond de volgende top 5:

  • Social media posts
  • Case studies
  • Video’s
  • Ebooks/Whitepapers
  • Infographics
  • Illustraties/foto’s

Leuke weetjes, maar wat heb ik eraan?

– Praktische beeldvorming voor strategie

Het begint allemaal bij de strategie, bij het stellen van doelen. Hoe vaak worden de vragen ‘Hoe zie je dat voor je?’ en ‘Welk beeld heb je daarbij?’ wel niet gesteld? De boodschap komt beter aan als je jouw missie en visie kunt ondersteunen met tekst en beeld (zo kwam Powerpoint tot leven). Of zoals David McCandless dit verwoordde in zijn Ted Talk: ”We eisen allemaal een visueel aspect van onze informatie.” Grafieken, schema’s, illustraties, we hebben het nodig om die constant draaiende datacenters in onze hoofden rust te geven. Customer journey’s, infographics en apps zijn hier een goed voorbeeld van. In iedere marketeer zit een designer die een blij sprongetje maakt wanneer een presentatie of infographic aantrekkelijk is gemaakt door vormgeving en kleur. Uiteindelijk begint het vormgeven van deze visuele content dus met een (content)strategie.

– Professionaliteit uitstralen

Het begon al bij Aristoteles die drie begrippen in visuele retorica introduceerde. De kracht van ethiek en geloofwaardigheid (ethos), de kracht van emotie (pathos) en de kracht van de logische redenering (logos), allemaal gericht op de effecten van vormgeving. Je wilt de klant overtuigen van hoe goed, mooi, betrouwbaar of behulpzaam je bent als organisatie. Jij weet dat, maar je wilt het ook eenduidig uitdragen naar anderen. Kom ik toch weer terug op die strategie, want hierin kun je de vormgeving doorvoeren in alle communicatie en marketingvormen. Denk aan het logo dat je overal, in elk communicatiemiddel van de organisatie terugziet (gebouw, interieur, briefpapier, bedrijfskleding, vervoersmiddelen, productverpakkingen, etc.). Vormgeving in de marketingcommunicatie draagt dus bij aan het herkenbaarheidsaspect en daardoor ook aan het imago van de organisatie. Kijk maar naar Coolblue, die weet wel raad met vormgeving. Niet alleen door het organisatielogo, de kleuren en het lettertype, maar ook door de eigenzinnige cultuur.

– Betrokkenheid creëren

Beeldtaal kun je eigenlijk vergelijken met yin (beeld) en yang (taal). Het vult elkaar aan wanneer het in harmonie en evenwicht is. Zonder beeld kun je een tekst vaak niet verklaren. Probeer het maar eens. We neigen altijd naar een beeldende vorm van informatie uitleggen, of het nu via handgebaren of via metaforen is. En de ontvanger neigt al snel onbewust of juist bewust naar en eigen beeldvorming van de boodschap. Zelf maak ik veel screenshots op mijn smartphone als enthousiaste communicator, zodat ik mijn verhalen later beter kan vertellen aan anderen. Herkenbaar? Waarom doe je dat? Omdat je jouw beleving wilt delen. Je wilt dat de ander hetzelfde gelooft (ethos), voelt (pathos) en denkt (logos) als jij op dat ene moment. Een screenshot is voor mij hét betrouwbare middel hiervoor – met uiteraard een aanvullende uitleg.

“Visuele content heeft als functie om je te prikkelen en informatie te verklaren.”

Even samenvatten.

Onbewust, maar ook bewust heeft vormgeving de drang om te overtuigen, omdat hier altijd de waarden en overtuigingen van een organisatie achter zitten (vormgevingselementen van de organisatie die doorschijnen). Visuele content maakt mede door vormgeving indruk en aan de hand hiervan bepaalt de klant of hij het aantrekkelijk vindt of niet. Collega Janneke Filius legde dit uit in haar blog over lovebrands.

Vormgevers zijn de toppers die we nodig hebben om de creatieve vertaalslag kunnen maken vanuit de organisatie (vanuit marketing & communicatie), maar als communicator en marketeer is het van belang dat je zelf ook de basisbeginselen van visuele content begrijpt. Met dit blog wil ik meegeven dat je visuele content nodig hebt om de boodschap efficiënt en effectief over te brengen. Tekst en beeld moeten elkaar aanvullen, communicatie en vormgeving moeten gelijk aan elkaar zijn. Laten we dus niet in die onwetendheid blijven hangen over vormgeving en ons juist aansluiten bij de andere 53% van de marketeers die zelf content creëren. Eerst verdiepen, dan bemoeien.

visuele content

De volgende KwartaalVisie staat volledig in het teken van visuele content. Daarin bespreken we de belangrijkste trends en ontwikkelingen op dit gebied. Benieuwd? Houd de website in de gaten!

Sharing is caring!

Wekelijks updates ontvangen

BouwKennis maakt strategische
marketinginformatie voor de bouwsector eenvoudig.

Schrijf je nu in
Visual-Nieuws_Bouwkennis

© Bouwkennis B.V.   |   Alle rechten voorbehouden

WordPress Cookie Plug-in door Real Cookie Banner