Home » Blog » Waarom je eigenlijk niet meer zonder contentmarketing kunt

Waarom je eigenlijk niet meer zonder contentmarketing kunt

“Past de inzet van contentmarketing wel bij onze organisatie?” Ondanks dat je als B2B-bedrijf eigenlijk niet meer om de inzet van content heen kunt, krijg ik deze vraag nog regelmatig. Dit komt volgens mij onder andere omdat er erg veel over contentmarketing wordt geroepen. Zeker als je aan de vooravond van je contentmarketingavontuur staat, zorgt dit voor verwarring. In dit blog gaan we dus even terug naar de basis: de belangrijkste redenen waarom content ook jou gaat helpen.

Nu, zo richting het einde van het jaar, vliegen de lijstjes met contentmarketingtrends je weer om de oren. Er is consensus (waardevolle content wordt nog belangrijker) maar termen en meningen buitelen ook over elkaar heen. Leuk, als je als een solide contentmarketingstrategie hebt opgebouwd en op zoek bent naar inspiratie of verfijning. Minder handig tijdens je eerste stappen. Je wil simpelweg weten of contentmarketing bij jouw doelstellingen past. Of misschien probeer je op dit moment de rest van je afdeling of organisatie te overtuigen van de kracht van content. Lees dan snel verder. Onderstaande zes redenen gaan je helpen.

1. Zonder content besta je niet

Door de vele (online) middelen doorlopen klanten en prospects hun klantreis steeds zelfstandiger, een klantreis die bovendien veelvuldig via Google start. Relevante content is dé manier om gevonden te worden in het overvolle online landschap. Wie online niet gevonden wordt, bestaat in feite niet.

2. Met content stoor je niet maar help je

Mensen hebben een steeds grotere hekel aan commerciële boodschappen en kunnen deze bovendien steeds makkelijker ontwijken. Dit compenseer je door aan de hand van content ondersteunend te zijn bij de dagelijkse gang van zaken en de vraagstukken waar de doelgroep mee worstelt. Aanhaken op de problemen die klanten hebben in de dagelijkse praktijk, in plaats van ze storen bij wat ze interessant vinden, wordt steeds belangrijker.

3. Content zorgt voor onderscheidend vermogen

De wereld wordt steeds transparanter. Jij en je concurrenten zijn immers steeds makkelijker met elkaar te vergelijken. Wie kennis verschaft (en daarmee de afnemer ontzorgt) rondom prangende vraagstukken, kan ook in de transparante wereld een unieke voorkeurspositie creëren. Mensen gaan er tegenwoordig bovendien vanuit dat wanneer je bepaalde kennis niet deelt, je die kennis ook niet in huis hebt. Doen dus! Content maakt het mogelijk om goed inzicht te geven in alle (technische) kennis die je als bedrijf in huis hebt en de unieke inzichten die daarbij horen. Relevante content is essentieel bij de positionering van je organisatie en het creëren van onderscheidend vermogen.

4. Content helpt je bij je dienstverlening

De toenemende transparantie zorgt er ook voor dat sublieme dienstverlening nog belangrijker wordt. Ook dit is namelijk een manier om je daadwerkelijk te onderscheiden. Een uitdaging hierbij is dat we onze klanten door de digitalisering minder vaak fysiek ontmoeten. Aan de hand van content kun je ze echter op hun wenken blijven bedienen én ze blijven ‘spreken’. Het zorgt ervoor dat je de zo belangrijke dialoog met de (potentiële) klant blijft voeren, hem nog beter leert kennen en op de juiste momenten bedient.

5. Content ondersteunt op elk moment in de klantreis

De customer journey is door de toenemende technologische mogelijkheden, steeds diffuser geworden. De B2B-klant is steeds ongrijpbaarder en doorloopt het oriëntatie- en aankoopproces niet meer lineair. Ze doen alles op hun eigen tempo, in een eigen ritme via een device naar keuze, op hun eigen moment. Aan de hand van content is het mogelijk om (potentiële, vaak nog anonieme) klanten op elk moment in hun klantreis, op de voor hen meest prettige methode, te bedienen met relevante informatie. Content speelt dus een cruciale rol in het vinden en binden van klanten op elk moment in het oriëntatie-, koop-, of klantproces.

6. Content ontzorgt in tijden van transitie

De wereld bevindt zich meer dan ooit in een transitie. Onder invloed van grote maatschappelijke vraagstukken als duurzaamheid wordt er kritisch naar de rol die bedrijven in de maatschappij spelen gekeken. Het mes van content snijdt hierbij aan twee kanten. Het is de ultieme manier om stakeholders goed uit te leggen wat jouw visie is op de grote vraagstukken en wat je voor ze kunt betekenen. Dit verwachten ze ook steeds meer van je. Bovendien krijgen zij dezelfde vragen van hun klanten en met content help je hen deze te beantwoorden. Het is dus ook de manier om jouw klanten in deze snel veranderende wereld te helpen in de dienstverlening richting hun klanten.

Ben altijd relevant!

Ik hoop dat bovenstaande je heeft weten te overtuigen van het nut van contentmarketing en dat het soelaas biedt bij je verdere stappen. Ow, nog één ding. Het gaat in dit blog telkens over relevante content. Dat is niet voor niets. Jouw content wordt alleen gevonden en gelezen of bekeken wanneer deze uniek is en ter zake doet voor je stakeholders. Ik ben ervan overtuigd dat een duidelijke strategie je gaat helpen om echt structureel en op lange termijn de juiste onderscheidende content te leveren. Over het hoe en waarom, schreef ik in een eerder blog.